Hero bild

Mählers nya hyvelblad övertygar

Snöröjningen vintern 2011/2012 betydde mindre jobb för många entreprenörer. Å andra sidan, de med lastbilar med hyvelblad kunde istället fortsätta att göra ”sommarjobb” – som Erik Åsén i Ytterhogdal som har monterat Mählers nya hyvelblad HB5N på sin Scania.
– Hyvelbladet är betydligt stabilare, en annan fördel är den ökade markfrigången, berömmer han.

När Mählers lanserade den nya generationen hyvelblad för lastbilar – det fasta hyvelbladet HB3N och det vridbara hyvelbladet HB5N – tvekade inte Erik Åsén. Det var ett givet val när hans nya Scania R560 skulle bestyckas för att vara så effektiv och flexibel som möjligt. För övrigt är lastbilen utrustad med Mählers diagonalplog Rossö 2000 samt sidovinge 45 med dubbla utskjut.

De nya hyvelbladen – som ersätter storsäljarna MS3 och MS5 – har fått en ordentlig uppgradering.

  • Lättare montering tack vare universalfästen som bultas istället för svetsas
  • Lägre bygghöjd ger högre markfrigång
  • Kraftigare blad och infästning
  • Nytt styrsystem som kan kopplas ihop med övrig plogutrustning

Just styrsystemet uppskattas av Stellan Olofsson i Bjurholm som fungerat som testpilot i vinter.

Tre bilar
Han körde timmerbil i 18 år, men startade eget 1999. Företaget har i dag tre anställda och lika många lastbilar, två Scania samt en Mercedes. Två av bilarna kombinerar snöröjning på vintern med att köra asfalt på sommaren för Svevia. Den tredje bilen alternerar mellan att köra slam och fungera som virkesbil.

– Jag räknade väl med att styrsystemet skulle strula lite i början, eftersom det är helt nytt. Men det har inte varit ett enda problem, säger Stellan och radar upp fördelarna.

– Det är lätt att använda. Jag tillhör inte tv-spelsgenerationen, men det är väldigt enkelt att köra med joystick – det går av sig själv. Sedan är det praktiskt att kunna styra både plogen och hyvelbladet med en enda dosa. Det tar mindre plats och jag har styrenheten monterat på armstödet, så det blir en skön arbetsställning.

Uppenbara fördelar
Tillbaka till Ytterhogdal där Erik Åsén med sin motorstarka Scania i 8×4*4-utförande – fyra axlar med drift på två – just den här dagen har ett sommarbetonat jobb. Han ska grusa upp och hyvla en väg och fördelarna med hyvelbladet framgår tydligt. Med van hand sprider erik ut gruset i ett jämnt lager och efter ytterligare ett lass är det dags för hyvlingen.

Erik smyger sakta fram emot det utlagda gruset och sätter med precision ned bladet i exakt rätt höjd. Materialet sprids ut till en jämn och fin yta.

– På sådana här uppdrag behöver jag nu aldrig söka efter en väghyvel, jag tar hela entreprenaden själv, berättar Erik.

Efter tre överfarter ligger vägen slät som ett golv och Erik förklarar varför en lastbil utan hyvelblad är otänkbart för honom.

– Jag använder det året runt, på vintern är det ishyvling och avjämning av plogade vägar. Med hyvelbladet blir lastbilen så mycket mer flexibel.