Hero bild

För ”Tobbe” duger bara det bästa

Efter bara ett par år som snickare blev Torbjörn ”Tobbe” Rutström i Boden less. Efter drygt 20 år i plogbil sprudlar han av entusiasm när han pratar om plogbredd, plogens skärvinkel, underbett och fördelarna med Mählers högkastande diagonalplog DPH.

– Det är fortfarande kul att ploga, men man måste ha bra grejor. För 18 år sedan fick jag min första plog från Mählers och sedan har jag hållit fast vid dem.

Pelle kör åkeriets Volvo FH480 6×4 som går både på låg & högländ terräng. Plogsträckan börjar i Rotnäset för att sedan gradvis stiga i höjdmeter för att slutligen komma in på väg 815 som är sista sträckan på den 210 kilometer t & r långa plogturen. Vändplanen uppe vid Härbergsdalens fjällgård ligger på ca 500 meters höjd medans fjälltopparna på Silkentjakke som kantar vägen ligger på ca 1200 meter. Det är med andra ord fjällterräng det handlar om och för det har Volvon utrustats med en Mählers spetsplog från 80-talet.

– Det är egentligen två orsaker till varför vi kör med spetsplogen. Den ena är för att vi lättare ska ta oss genom den hårda drevsnön som med jämna mellanrum uppstår här uppe till fjälls och den andra orsaken är att vi inte kommer genom bron i Svansele med någon annan plog.

– Se här, vi har till och med fått kapa upp plogen och anpassat formen för att kunna klara broräckena säger Pelle medans han visar på modifieringen. Som att en snöslunga gått fram Vid tillfället för vårt besök så är det bara lättare städning som gäller, då det blåst in lite snö i vägkanterna under natten och på vissa partier kan Pelle hissa spetsplogen och enbart ploga med sidoplogen. Pelle håller en förhållandevis låg hastighet på den kurviga vägen men Mählers nya sidoplog skjuter ändå med lätthet upp snön över de höga snöplogkanterna. – Du ser ju själv hur bra vingen kastar säger Pelle förnöjt när vi stannar till vid vändplanen uppe i Blomhöjden.

– Jag hajade faktiskt till första gången jag testade vingen fortsätter Pelle, då han berättar att han såg telefonledningarna svaja av snön som sidoplogen kastade upp. En ytterligare fördel som Mählers sidoplog SPH har och som vi får se, är att plogkanterna är väldigt raka, snarare vertikala faktisk.

– Det finns dom som tror att vi gått fram med en snöslunga när dom ser plogkanterna men det är nya plogens utformning som gör detta säger Pelle och pekar på plogens konstruktion. Efter att vi pratat och fotograferat klart är det dags för Pelle att städa returen på Blomhöjdsvägen och sedan är det Härbergsdalen som återstår innan han får vända hemåt de 105 kilometrarna igen.

Fakta

– Sommaren 2016 lanserades Mählers nya diagonalplog DPH 3700.

– DPH är en högkastande diagonalplog för lastbilar. DPH kastar snön högt och långt tack vare en unik form som ger snön hög fart då den lämnar plogen.

– Under 2017 följdes succén upp med DPH 3400 som är anpassad för smalare vägar