Flexiway II - högst upp på Mickes önskelista

Föraren Mikael ”Micke” Sundman på gatukontoret visste precis vilken plog han ville ha på sin nya Scania: en Flexiway II. Men upphandlingar har sina regler, så i upphandlingen från gatuchefen Peter Särnholm gällde ”Flexiway II eller motsvarande”. – Nu blev det i varje fall originalet och det är vi väldigt nöjda med, säger Peter Särnholm.

Just den här dagen begåvas Karlskoga med en av den här vinterns fåtaliga snöfall. Stora, tunga och blöta flingor som strax förvandlas till modd som sinkar trafiken och i värsta fall kan stoppa framkomligheten helt. Peter Särnholm har uppbådat allt han har när det gäller manskap och maskiner, där han kan mönstra tre lastbilar – två med Rossöplogen, varav en med sidovinge, samt den nya Scania R450 Tridem med Flexiway II – två väghyvlar, fyra hjullastare, en traktor samt inhyrda entreprenörer.

– Vi ansvarar för 16 mil bilväg i Karlskoga, varav två mil ska grusas och saltas, samt åtta mil gång- och cykelvägar, säger Peter mellan telefonsamtalen den här hektiska dagen.

Svåra väderomslag

I en annan paus mellan telefonsamtal berättar Peter att det egentligen inte är de stora snöfallen som kostar mantimmar och pengar. Ideliga väderomslag mellan minus- och plusgrader är betydligt besvärligare och mer ofta förekommande.

– Som häromveckan… Milda makter vad halt det blev helt plötsligt! Det var en tunn ishinna på allt. Den dagen gjorde vi av med 300 ton sand på 15 timmar. När Mikael Sundmans gamla lastbil skulle ersättas i somras – en manuellt växlad 03:a byttes mot en ny med automat- och paddelväxel – var han ganska bestämd hur den skulle utrustas. Svängd instrumentpanel skulle det vara, likaså fyra kameror för mesta möjliga säkerhet.

Smidig i stan

– Och så ville jag ha en Flexiway II. Jag hade läst om den i en åkartidning och tyckte det var precis vad behövde. Sidoförskjutningen gör den smidig i stadstrafiken och alla rondeller, dessutom slipper man ju sidovingen då. Sidovingen var ett nödvändigt ont, för Mikael. Det behövdes om resultatet skulle bli bra, men den krävde ständig uppsikt i backspegeln.

– Jag fick vrida på huvudet hela dagen, på kvällen var man bra trött och stel i nacken.

Inte lika trött

Sidoförskjutningen är inte den enda finessen som Mikael gillar. Med Flexiway II kan han även ställa in ett visst tryck på plogen mot underlaget.

– Det blir en väldig skillnad mot en plog i flytläge. Med Flexiway blir det helt rent, även från hårt packad snö. För Mikael Sundman har byte av lastbil och utrustningen blivit ett stort lyft.

– Jag, det är som natt och dag. Jobbet går snabbare och blir bättre gjort. Dessutom är min arbetsmiljö bättre – även om dagarna ibland blir långa, så är jag inte lika trött som jag kunde vara tidigare.