Mählers nya platschef – en hemvändare med bred erfarenhet
Mählers, en av Nordens ledande tillverkare av snöplogar växlar nu upp och anställer Pontus Jonasson som ny platschef på huvudkontoret i Jämtländska Rossön. Pontus har bakgrund som civilingenjör i maskinteknik på KTH och är ett bekant ansikte då han tidigare arbetat som konstruktör på både Engcon och Mählers.
– Jag är hedrad över att jag blev tillfrågad om jobbet och det är fantastiskt roligt att komma tillbaka till Mählers och fabriken i Rossön, säger Pontus Jonasson.
Efter avslutade studier på KTH arbetade Pontus som elmotorkonstruktör på BAE Systems Hägglunds. Därefter flyttade han ned till Södertälje för att arbeta på Scanias motorblocksavdelning. Efter det gick flyttlasset åter norrut och mellan åren 2012-2015 arbetade Pontus som konstruktör på tiltrotatortillverkaren Engcon i Strömsund samt på Mählers i Rossön.
– Ja, det var roliga år. Både Engcon och Mählers var i väldigt expansiva faser med mycket nyutveckling som flyttat fram företagens positioner på marknaden, vilket var väldigt roligt att följa, säger Pontus Jonasson.
Efter åren på Mählers och Engcon har Pontus jobbat som projektledare inom drift och underhåll på Vattenfall. Mycket av arbetet bestod av stora vattenkraftverk i Åre/Olden, nybyggnationer av lokalnät med el till hushållen samt nedgrävning av fiberslangar.
En leverantör i framkant
Pontus har med sina tidigare erfarenheter bra koll på väghållningsbranschen och vet att det är tuffa villkor för åkarna med höga krav om bra resultat till konkurrenskraftiga priser. Det ställer i sin tur tuffa krav på leverantörerna av lastbilar och dess utrustning.
– Snösvängen är en tuff marknad, men jag tror Mählers vinner genom att ha den bäste servicen, jobba nära kunderna och ställa upp när det gäller, något vi redan är kända för sedan många år tillbaka, berättar Pontus.
Pontus anser även den tekniska utvecklingen vara viktig för Mählers.
– Senaste årens utrullning av nya styrsystemet MC3 är en revolution, då vi kan hjälpa kunderna/förarna via fjärrsupport oavsett vart de befinner sig. Här tror jag vi kan vidareutveckla mycket, jag tror även kunderna kommer efterfråga att kunna plocka ut data över hur plogarna har använts. I en snar framtid kanske plogarna kan beställa sina reservdelar automatiskt, säger Pontus.
Fabriken i Rossön består av cirka 3 700 m2 produktionsyta där monteringen av samtliga av Mählers produkter samt Engcons roterande sopvalsar sker. Personalstyrkan består av montörer, in och utleveranspersonal, orderberedare, inköpare, produktionschef, säljare, konstruktörer och dokumentationspersonal. Antalet varierar beroende på säsong.
– Ja, när de större kontrakten är skrivna inför en ny plogsäsong, växlar vi upp och tar in säsongsarbetare på monteringen för att kapa värsta topparna, berättar Pontus.
I skrivande stund börjar plogkontrakten för Sveriges och Norges vägnät ta form och nu påbörjas ett pussel med att titta över möjligheterna till ökad bemanning, ökade inköpsvolymer och annat som ska stämma inför kommande topp.