Banbrytande snöröjning

FLEXIWAY II

DIAGONALPLOG

Mählers utvecklar unikt koncept

Flexiway II, ett helt nytt koncept för en effektivare snöplogning lanserades inför vintern 2012–2013. Nu, inför kommande vinter presenterar Mählers en rad uppdateringar, som gör Flexiway II ännu effektivare. Bland annat har plogen förstärkts på ett antal punkter och lyftgeometrin förbättrats, vilket gör att plogen lyfter både jämnare och högre.

Mählers unika diagonalplog bygger på ett för branschen helt nytt koncept som utvecklats för att möta de allt hårdare kraven om ökad ploghastighet och så kallad svart väg, alltså vägar där det inte får  finnas någon snö eller modd kvar efter plogningen.

– Flexiway II är konstruerad så att föraren kan anpassa skärtrycket efter rådande underlag. Är det lätt plogning justeras trycket så att plogen följer vägbanan med ett minimalt tryck. Är det lite tyngre plogning, där det krävs ett hårdare skärtryck, justerar föraren detta enkelt via Mählers nya styrsystem MC2, berättar Stig Engström, VD på Mählers, och fortsätter.

– Tack vare en avancerad tryckövervakning av plogen spelar det ingen roll om vägbanan är ojämn. Plogen håller samma tryck hela tiden och med detta säkerställs maximalt resultat. Detta ger också föraren möjlighet att öka ploghastigheten.

nag-tag

Alla Mählers diagonalplogar uppfyller Europastandard EN 13021+A1:2008 tack vare utlösande säkerhetsskär som klarar ett 50 mm högt hinder i 40 km/h.

Miljö och ekonomi

– Rätt plogtryck bidrar också till att stålslitaget minskas, minskad bränsleförbrukning, mindre vägslitage och en tystare gång. Flexiway II ger alltså både miljömässiga och ekonomiska fördelar.

Flexiway II är också möjlig att sidoförskjuta upp till 450 millimeter på vardera sidan. Detta betyder en effektivare plogning kring trafikdelare och andra hinder längs vägarna, som gör plogningen besvärlig med en konventionell plog som inte går att sidoförskjuta.

Tekniska specifikationer

Skärbredd mm 3 700 - 4 600
Minsta arbetsbredd mm 3 390
Höjd, höger mm 870 - 1 170
Höjd, vänster mm 980
Vridning * 24 - 42
Slitstål st 4 - 6
Sidoförskjutning mm ± 450
Vikt exkl. infästning från kg 650
Vikt inkl. fäste* kg 1 000 - 1 200
     

* beroende på utförande

Inför vintern 2013–2014 uppgraderas
Flexiway II på ett flertal punkter:

  • Förbättrad lyftgeometri (lyfter jämt oavsett läge)
  • Förbättrad lyfthöjd
  • Förbättrad kasthöjd
  • Modifierat utkast minimerar risk för snö på vindrutan
  • Förbättrad och servicevänligare hydraullåda
  • Förstärkt ploglåda
  • Förstärkt led med expanderbult mellan ploglådorna
  • Förstärkta och modifierade skärhållare ger möjlighet att nyttja stålen maximalt
  • Modifierat fäste till positionsljusen ger maximal synlighet även i transportläge
  • Förstärkt grind
  • Lasthållningsventiler på cylindrarna till sidoförskjutningen
  • Förstärkt konstruktion på breddningsdetaljer

Flexiway II tar plogningen till en ny nivå

När Ricky Bergsman började köra lastbil och ploga 1973, var det med en spetsplog från Svedala.
Nu har han det senaste, Flexiway II från Mählers.

– Den har fungerat otroligt bra. Om snön är fastkörd och hård är det bara att höja trycket och då tar plogen rent ändå. Är det slaskigt blir det helt svart asfalt efter plogningen, säger han beundrande.

Ricky har också provat på att vara egen företagare, men numera kör han för G Arnessons Åkeri i värmländska Likenäs.

– Det spelar egentligen ingen roll, jag jobbar fortfarande som att jag vore egen företagare säger Ricky som har total-ansvar för den bil han kör och dess utrustning.

– Och om jag inte ringer chefen varje dag, så undrar han nog om jag jobbar kvar, säger han med glimten i ögat.  Han är en av de första som kör med Mählers nya plog, som bygger på ett helt nytt koncept med ett ställbart tryck och sidoförskjutning upp till 450 millimeter åt vardera sidan.

Går fint och följsamt
– Hemligheten ligger i att justera in trycket rätt, då går plogen fantastiskt fint och följsamt, berättar Ricky som plogar väg 240 och väg 63 kring Hagfors åt huvudentreprenören PEAB.

– Den skrapar otroligt rent, då moddskäret tar  det sista slasket som blir kvar, och är samtidigt väldigt följsam. Det är bara att släppa ner och sedan åka, dessutom har jag kört med samma skärstål hela vintern, ett hårdmetallskär med inborrade coromantkärnor, fortsätter han. Ricky kör samtidigt med Mählers underbett och det är samma princip. Han sätter an rätt tryck för rådande underlag och allt kontrolleras via Mählers nya styrsystem MC2. Det var lite barnsjukdomar när den nya plogen kom, säger han, men nu har Mählers åtgärdat allt.   
– Supporten från Mählers är suverän, de har hjälpt mig med allt jag sagt till om. Men med en så pass ny och banbrytande teknik, får man vara beredd på lite inkörning. Man kan lika gärna vända på det: utan förare som Ricky som ger feedback, skulle inte Mählers kunna utveckla nya produkter som uppfyller de allt hårdare kraven om exempelvis svart väg och högre ploghastigheter som kommer från beställarna.

Ricky Bergman, Flexiway
citattecken

”Den skrapar otroligt rent  då moddskäret tar det sista slasket som blir kvar och är samtidigt väldigt följsam.”

Styrsystem, flexiway
Flexiway
Fredrik i Sikfors använder Flexiway

Fredrik städar av vägen mot Sikfors. Diagonalplogen Flexiway II har en bra väghållning, är följsam och ger ett bra resultat.

Hårdjobbande och flexibel

Himlen är blå och Dundret ligger vitklädd som en överpudrad semla. Då inga större snömängder hotar för dagen, tar sig Fredrik Levander tid att putsa av vägen mot Sikfors. Snön yr och ekipaget lämnar en jämn vinterväg bakom sig.

När Ola H Konsulting i Gällivare skulle vinterutrusta sin nya Volvo FM föll valet på Mählers plogutrustning. Det blev en Flexiway II diagonalplog, en hydraulisk sidoplog 45-B och ett undermonterat hyvelblad, HB3N.

– Det kändes jätteroligt att ta ut en helt fräsch bil med helt ny utrustning precis efter vinterns första snöfall, säger Fredrik Levander.  Fredrik är gotlänningen som på grund av kärleken hamnade i Jokkmokk för tio år sedan. Han har ett eget företag, Levander Bil & Maskin, där han hyr ut sig själv som chaufför och maskinförare. Han har kört åt Ola Hanssons entreprenadfirma i cirka ett år och bland annat skött en plogsträcka på E45 mellan Jokkmokk och Porjus. Allt som allt ansvarar han för 8,6 mil landsväg.

– Plogsäsongen är längre i Lappland och det kommer mer snö. Det är ändå lättare att ploga här eftersom snön är kall och lätt. På Gotland var den antingen blöt eller hade drivit och packats hårt, säger Fredrik.

Många mil
Bara i december var han ute 40 plogsvängar. Fram till mitten av mars hade den nya bilen redan varit ute på snöjobb 130 gånger och därmed avverkat 2 600 mil. Efter att ha lärt sig hantera den nya lätta diagonalplogen, där hydrauliken ställs in från hytten med hjälp av multispakfunktionen, har Fredrik trivts jättebra med den nya plogen där det släta vägstålet går direkt mot vägbanan.

– Plogen har bra väghållning och ger ett bra resultat. Dessutom är det lätt att bredda plogbredden tack vare sidoförskjutningen. Det är praktiskt när jag ska ploga vid mötesplatser och parkeringsfickor. Den Flexiway II som Fredrik kört med i en säsong, tillhör de plogar som Mählers levererat längst norrut i landet. Och för kommande säsonger ser han fram emot att bli testpilot även för nya generationer av plogar.

– Eftersom vi alltid har riktiga vintrar blir ju utrustningen verkligen testad i rätt miljö.

Sikfors kör med Flexiway från Mählers

Bilen utrustades även med Mählers sidoplog och hyvelblad för att bli en komplett vinterbil.

Ola Hansson flankerad av sönerna Andreas och Marcus. Tillsammans driver de familjeföretaget som funnits i branschen i över femtio år.

Fredrik reglerar enkelt plogens hydraultryck från förarplats.

Fördelar Flexiway II

Fördelar Flexiway 1

1

Säkerhetsutlösning på breddningsdelar

2

Säkerhetsskär
Klarar 50 mm högt hinder i 40 km/h enligt Europakravet EN 13021+A1:2008. Med stål och gummi, stålskär eller hårdmetallskär

3

Modulbyggd bredd från 3,7 till 4,6 m

Fördelar Flexiway 2

1

Helt utan hjul eller glidskor

2

Moddskär med variabelt tryck

3

Sidoförskjutning ± 450 mm

4

Ledad i två sektioner

5

Variabel kasthöjd

9

Patenterat parallellogram

6

Alla ventiler i plogen. Bara en tryck och en retur från drivkällan

7

Tillval – Elhydrauliskt kraftpaket 24V, 2 kW

8

Automatisk, hydrauliskt manövrerat skärtryck från förarplats ger lägre bränsleförbrukning, minskat slitstålsslitage och ger en tystare gång

Säkerhet

Flexiway II är byggd för s k. svart väg* och för en hård vardag med ojämna vägar, uppfrysningar, isupphöjningar, hinder eller annat som kan sticka upp ur vägbanan eller på vägkanten.

Oavsett villkor hjälper Flexiway II dig att uppfylla väghållarens krav och detta med maximal säkerhet för både dig som plogbilschaufför och dina medtrafikanter.

Flexiway II uppfyller Europastandard EN 13021+A1:2008 tack vare utlösande säkerhetsskär som klarar ett 50 mm högt hinder i 40 km/h.

Dessutom är plogens breddningsdetaljer utformade och infästa på ett sådant sätt att de löser ut vid kollision mot ex början av räcke, stolpe, betonghinder, husvägg eller annat stumt som kan komma i vägen.

Sidoförskjutningen ger dig ökad säkerhet då den gör det möjligt att mötas på mycket smala vägar samt runda hinder utan att lastbilen måste så långt ut i vägbanan.

Den variabla kasthöjden ger dig möjlighet att exakt reglera vart du vill att snön ska landa och detta ger ökad säkerhet till medtrafikanter och annat som kan utsättas för fara vid plogning.

Allt detta säkerhetstänk har du som väghållningsentreprenör rätt att kräva, i tider då plogningshastigheterna tenderar att öka.

* Svart väg betyder att väghållaren önskar en helt renskrapad vägbana efter plogningen.

Security

Styr all din utrustning
med Mählers MC2

Mählers nya styrsystem kan kombineras för både drift av hyvelblad och plogar. De flesta funktionerna styrs till stor del av en joystick. Systemet är påbyggbart och kan styra befintlig utrustning. Manövrering av all utsrustning sker då från nya styrenheten.

Läs mer på MC2's kampanjsida! Klicka här »

MC2

STYRSYSTEM

Film

Intresseanmälan

Ja, jag vill veta mer om Flexiway II!

Tack för din intresseanmälan!

Vilka fordon utöver lastbil används i företaget?

Grävmaskin Jordbrukstraktor Traktorgrävare Väghyvel Hjullastare

PRESSMATERIAL

Bilder
Traktor och easygrader
Traktor och easygrader
Traktor och easygrader
Traktor och easygrader
Traktor och easygrader
Traktor och easygrader
Traktor och easygrader
Traktor och easygrader
Traktor och easygrader
Traktor och easygrader
Traktor och easygrader
Traktor och easygrader
Traktor och easygrader
Traktor och easygrader
Traktor och easygrader
Traktor och easygrader
Traktor och easygrader
Traktor och easygrader
Traktor och easygrader
Traktor och easygrader
Traktor och easygrader
Traktor och easygrader

Följ engcon på webben:

Facebook

Facebook

Facebook

Twitter

Facebook

Flickr

Facebook

RSS

Mählers
Engcon
Drivex

All rights reserved. © engcon GROUP


AB Mähler & Söner
Tfn: 0624 - 512 350