Smooth operator

Familjen Brynhildsvoll har funnits i branschen i nästan 50 år. Helt nyligen, anlände Mählers till gården, dvs. de fick en plog och ett styrsystem, som uppfyller fjällkraven.

Ägaren och VD:n i Ola B. Transport AS, Steffen Brynhildsvoll (40), sitter i sin fullt utrustade Volvo FH540. I denna utrustning ingår ett HB3N hyvelblad, en DPH3700 diagonalplog och det nya styrsystemet MC3 från Mählers.

– Fördelen med det nya styrsystemet, är att jag kan styra allt med en enda spak – både plogen, hyvelbladet och tippflaket på bilen. Det sistnämnda är särskilt användbart, så jag slipper ändra sittställning och böja mig framåt för att hitta knapparna när jag kör grus. Med en knapp på enheten växlar jag mellan utrustningen. Det är mycket praktiskt och ergonomiskt. Påfrestningen på kroppen blir mindre, säger han.

Headhuntad Mählers-plog

Steffens far, Ole, startade eget företag 1972, i Glåmos i Røros kommun i Trøndelag. 2001 fortsatte verksamheten som AS. Företaget har tre fast anställda och tar på sig traditionella maskinentreprenörsuppdrag. Under sommartiden går det mycket arbete åt med att bygga upp stugtomter och infrastruktur för markägare i kommunen. Företaget har även försäljning av grus från en egen grusgrop. Vintertiden är plogtiden, både på länsvägar, privata uppfarter och stuggärden. Det var dock bara tre år sedan, som den första Mählers-plogen köptes in i företaget. Hyvelbladet installerades i höstas.

– Vi är underentreprenörer för Svevia Norge, som har ett funktionsavtal med Norges vägmyndighet Statens vegvesen. Avtalet ingicks för sex år sedan och de skulle fortsätta med plogarna. Så blev det, men vi var inte helt nöjda med plogarnas resultat på våra vägar. Jag hade sett Mählers-plogarna på mässor och hörde från andra användare att de var mycket nöjda. Vi kom överens med Svevia att vi fick köpa plogen själv och hyra ut den till dem. Avtalet, för att inte nämna utrustningen, har fungerat väldigt bra.

Notoriskt ökänd väg

För Svevia plogar Ola B. Transport en rutt på länsväg 561, plus en avstickare mellan Glåmos och Brekken. Totalt åtta mil tur och retur och 20 000 plogkilometer varje säsong. Det är inte ett arbete vilket som helst att ploga denna sträcka. Länsväg 561 sträcker sig längs fjällsjön Aursunden. Vägen är bristfällig, smal, slingrande och extremt utsatt för snöoväder. Fjällområdena i Røros är inget att skämta om. Förutom bergspasset över Langsvola mot Stugudal i kommunen Tydal i öst, anses denna sträcka vara den mest utmanande i distriktet.

– Vi har plogat denna rutt i över 40 år, så vi känner den väl. DPH-plogen fungerar bra här, eftersom den kastar snön högt och långt, även vid låg hastighet. Här är låga hastigheter nödvändiga. Vi måste ofta stanna, när vi får mötande trafik. Det är definitivt den bästa plogen vi har haft för att kasta snö och vägbanan blir otroligt ren, säger Steffen.

Service-expressen

Volvon längs Aursunden körs av två män i skift. I extrema fall måste en andra bil tas in. I fjällen är det oerhört viktigt att saker och ting fungerar hela tiden.

– Mählers är en ofattbar serviceinrättning. Jag ger gärna här några exempel: En torsdag klockan 12.00 lyckades vi köra sönder en DPH-plog. Vi kände en annalkande kris mot helgen. Nästa morgon stod en ny plog med delar på vår tomt. Vi kunde använda den fritt tills vår egen hade reparerats, utan kostnad, även om garantin hade löpt ut. Vid ett annat tillfälle kom en kille från fabriken i Sverige den 22 december. Han var här fram till klockan nio på kvällen innan han tog ledigt för julfirande. Jag skulle gärna se någon annan leverantör klara det.