Hero bild

Micke & Larse håller "Brännvins-stigen" ren från snö

Några mil söder om Mählers fabrik i Rossön slingrar sig ”Brännvins-stigen” fram i den Jämtländska och snörika vintern.

På Trafikverkets karta heter vägen 989 men i folkmun heter den ”Brännvins-stigen” Enligt sägen uppkom namnet då centralorten Strömsund fick sitt systembolag och då åkte många invånare från de mindre byarna nordöst om Strömsund vägen för att göra sina inköp av starkvaror. Micke Rudfjäll, Rudfjälls Åkeri AB har i uppdrag att ploga Brännvinsstigen för Peab. En kall januaridag åkte vi ut för att träffa plogbilschauffören Lars-Evert ”Larse” Totsås som kör ett av skiftena. Jag möter honom på en avstickare in till den lilla byn Hössjön och den mörkblå Volvo FH 510:an med + Mählers DPD kombiplog samt sidoplog HDU kastar snön fint. DPD:n är följsam – Jag tycker DPD:n ligger väldigt bra på vägen och den är väldigt följsam svarar Larse spontant på frågan om vad han tycker om den nya plogen. Larse berättar att han till en början hade hjulen lite för långt nedskruvade för att till slut hitta bästa gången genom att släppa ned plogen helt mot vägen. – Vi kör lätt en hel plogsäsong med Coromant-skären så det går bra att släppa ned plogen helt och hållet menar Larse. Förutom att Larse är nöjd med hur plogen går så gillar han möjligheten att kunna ploga lika bra åt höger som vänster. – På de smalaste vägarna som ofta driver igen så är det en fördel att kunna välja vilket håll jag ska lägga snön och det spelar då heller ingen roll från vilken riktning man kommer. – Att den dessutom är lika hög på båda sidorna ger en bra kasthöjd och kastlängd säger Larse. Det har varit en snörik vinter i Jämtland och på två månader har Larse & Micke plogat ca: 3000 mil så Larse vet mycket väl vad han pratar om.