27 000 ton grus ska ut under hösten

Sista sommarbladet i kalendern är nu bortrivet och hösten är på ingång vid tiden för Mählers News besök på en skogsbilväg i Kläppsjö, i trakterna av Ångermanländska Junsele.

Omgående när vi svänger in på skogsbilvägen möter vi två lastbilar med släp som nyligen varit in och spridit ut gruset som de kör från en bergtäkt i närheten. Vi kör ett par kilometer och kommer slutligen fram till ett vägskäl där den nybrutna vägen möter en äldre och befintlig väg. Strax därpå dyker det upp en skinande gul Scania R540 XT 4×4+2 med flaket i topp och som körs av Lars-Åke Bergman.

– Välkommen till skogen säger Lars-Åke med ett varmt leende när han kliver ned från den höga hytten.

Tex & foto: Sten Strömgren

Publicerat i Mählers News, 2022-1

Lars-Åke arbetar som lastbilschaufför åt Sundbergs Åkeri i Skorped AB och har jobbat med det till och från i stort sett hela sitt liv.

Jag har även kört en del väghyvel åt Sundbergs men nog har det mest varit lastbil fortsätter Lars-Åke som bor i Yttersel, ca: 3 mil från åkeriet i Skorped.

Lars-Åke har nyligen fått ut den fyrhjulsdrivna och förhöj- da Scania XT:n. Till utrustningslistan kan vi nämna Laxo snabblåssystem, Mählers plogfästen, hyvelblad/underbett, styrsystem och till vintern blir det en ny diagonalplog samt vinge från Mählers.

Lars-Åke Bergman arbetar som lastbilschaufför åt Sundbergs Åkeri i Skorped.

– Ja, det är en trevlig bil med precis den utrustning jag behöver och fyrhjulsdriften gör bilens framkomlighet oslagbar. Oavsett snöiga eller leriga skogsvägar så behöver jag sällan vara orolig för att fastna. Vid plogning kör jag till 95% på tvåhjulsdrift men om det blir stora snömängder är det fantastiskt fint att koppla in fyrhjulsdriften. Bilen blir då stabilare och styrs inte lika lätt i sidled. Det i kombination med den höga markfrigången gör att man behöver heller inte vara rädd för att fastna när man ska vända på en trång skogsbilväg säger Lars-Åke.

Skogsbilvägen som Lars-Åke och hans kollegor grusar vid tillfället för vårt besök är bara en liten del av alla vägar som snart ska vara klara. Inte mindre än 27 000 ton grus ska ut innan det fryser och det vita guldet faller. Förutom de tre grusbilarna arbetar en sprillans ny Cat 150 väghyvel med att dra ut gruset och den körs av åkeriets

delägare Tommy Sundberg. Bilarna och väghyveln gör ett enastående arbete med skogsbilvägen som bröts under den gångna vintern och som nu har satt sig klart. Ibland behövs det ändå kompletteras med grusningen på vissa sträckor och för att Tommy ska slippa åka emellan hela tiden, sköter Lars-Åke den hyvlingen själv med underbet- tet som sitter monterat under lastbilens ram.

– Underbettet är suveränt, oavsett sådan här hyvling eller om det är isrivning på vintern. Ett ganska vanligt uppdrag vintertid är när jag får åka till en avverkning och rugga upp ytan åt timmerbilarna. Även när det är regnhalka på allmänna vägarna så brukar jag rugga upp ytan så att sanden ligger kvar bättre menar Lars-Åke.

Vi avrundar vårt besök med att ta några bilder samt filma när Lars-Åke hyvlar en sträcka på den nygrusade vägen och det blev i det närmaste som ett salsgolv att köra på, när vi vände och körde ut från skogsvägen.