Hero bild

Konstruktionen och plogbredden avgjorde valet av sidoplog

Dobloug Entreprenör A/S sökte en lösning för att få ut mer av sina plogturer och valet föll på Mählers.

Det är i slutet av april och Mählers News träffar Anders Bjärke, arbetsledare och Ivar Överlien, förare, då de hämtar ut en av åkeriets lastbilar, en Scania R430, 2012 hos lastbilspåbyggaren O.L. Engen i Norska Moelv.

– Vi har 8 plogbilar som går för NCC Roads kring Hamarområdet och plogar då bland annat E6:an berättar Anders Bjärke.

Anders fortsätter berätta om hur Norges vägnät förändrats genom åren. Med allt fler bredare vägar och hur företaget hela tiden ser över möjligheten att bli effektivare och hur de samtidigt arbetar för att följa de allt hårdare kraven som Statens Vägväsen ställer.

– Vi har testat många plogar på marknaden och det ska nu bli väldigt spännande att se hur Mählers sidoplog fungerar, säger Ivar Överlien som hela tiden varit med i arbetet med att hitta rätt plog för den bil han kör och den plogning han har.

Med mer än 15 års erfarenhet av lastbilsplogning

– Det var konstruktionen med dubbla utskjut på Mählers sidoplog 45-B som avgjorde vårt val berättar Anders Bjärke som då syftar på den ökade arbetsbredden som kommer effektivisera plogturerna.

Åkeriet har sedan tidigare goda erfarenheter av Mählers produkter då de har ett så kallat underbett/hyvelblad monterat på en av sina lastbilar.

– Ja, vi har ett HB5 säger Anders och tack vare att vi har en något längre hjulbas på den lastbilen, kunde vi dessutom ta det svängbara bladet (HB5) och det ångrar vi inte för en sekund fortsätter Anders.

Dobloug hyvlar och river is med bladet på vintern och på sommaren hyvlar de grusvägar. Ett typiskt exempel på hur ett modernt företag optimerar sina lastbilar för året runt-körning.

Förutom lastbilarna består företagets maskinpark av grävmaskiner, hjullastare och en väghyvel och uppdragen varierar med allt från stora vägbyggen, schakter för byggen av hyreshus, köpcentrum, VA-projekt, större rastplatser, med mera.

Bildandet av Dobloug Construction AS 1990 var en fortsättning på den verksamhet som Ole och Paul Dobloug hade startat separat i slutet av 1980- talet. Då gällde främst snöplogning för Statens Vägväsende och andra kunder. Årlig omsättning år 1990 var 171 tusen Nok. Därefter har det varit en stabil tillväxt varje år och 2012 var omsättningen ca 124 miljoner Nok. Dobloug Entreprenør AS ägs av fyra delägare: Even Afseth 28,5 %, Joar Grini 29,5 %, Pål Dobloug 29,5 % og Mikkel Dobloug 12,5 %.

Det är nu dags för Ivar att köra hem bilen och vi samlar huvudpersonerna för en bild framför nybygget. Ivar och Anders ställer upp sig bredvid montören Nils Oskar Kirkeby och konstruktören Yngve Waaler från O.L Engen. Just när vi trycker av dyker även reparatören Kjell Granberg upp i bakgrunden och alla skrattar gott åt bilden som illustrerar alla inblandade för en maximerad plogbil.