Hero bild

Hårdjobbande och flexibel

Himlen är blå och Dundret ligger vitklädd som en överpudrad semla. Då inga större snömängder hotar för dagen, tar sig Fredrik Levander tid att putsa av vägen mot Sikfors. Snön yr och ekipaget lämnar en jämn vinterväg bakom sig.

När Ola H Konsulting i Gällivare skulle vinterutrusta sin nya Volvo FM föll valet på Mählers plogutrustning. Det blev en Flexiway diagonalplog, en hydraulisk sidoplog 45-B och ett undermonterat hyvelblad, HB3N.

– Det kändes jätteroligt att ta ut en helt fräsch bil med helt ny utrustning precis efter vinterns första snöfall, säger Fredrik Levander.

Fredrik är gotlänningen som på grund av kärleken hamnade i Jokkmokk för tio år sedan. Han har ett eget företag, Levander Bil & Maskin, där han hyr ut sig själv som chaufför och maskinförare. Han har kört åt Ola Hanssons entreprenadfirma i cirka ett år och bland annat skött en plogsträcka på E45 mellan Jokkmokk och Porjus. Allt som allt ansvarar han för 8,6 mil landsväg.

– Plogsäsongen är längre i Lappland och det kommer mer snö. Det är ändå lättare att ploga här eftersom snön är kall och lätt. På Gotland var den antingen blöt eller hade drivit och packats hårt, säger Fredrik.

Många mil

Bara i december var han ute 40 plogsvängar. Fram till mitten av mars hade den nya bilen redan varit ute på snöjobb 130 gånger och därmed avverkat 2 600 mil.

Efter att ha lärt sig hantera den nya lätta diagonalplogen, där hydrauliken ställs in från hytten med hjälp av multispakfunktionen, har Fredrik trivts jättebra med den nya plogen där det släta vägstålet går direkt mot vägbanan.

– Plogen har bra väghållning och ger ett bra resultat. Dessutom är det lätt att bredda plogbredden tack vare sidoförskjutningen. Det är praktiskt när jag ska ploga vid mötesplatser och parkeringsfickor.

Den Flexiway som Fredrik kört med i en säsong, tillhör de plogar som Mählers levererat längst norrut i landet. Och för kommande säsonger ser han fram emot att bli testpilot även för nya generationer av plogar.

– Eftersom vi alltid har riktiga vintrar blir ju utrustningen verkligen testad i rätt miljö.