Hero bild

Björn är noggrann - därför blev det DPD

När Björn Kårén fick Peab:s snöröjningsuppdrag, hade han egentligen redan allt han behövde, både maskiner och plogutrustning. Men bara nästan. För att klara uppdragen behövde han använda den nya Valtran, en P194 som egentligen skulle vara gårdstraktor, och utrusta den. – Att det skulle bli en DPD från Mählers var givet. Och så plockade jag på en sidovinge och ett underbett också.

De som känner Björn Kåren utanför Sollefteå vet att han är noggrann med maskinernas utrustning. Exempelvis har han pimpat två Volvo hjullastare som först monterades ner i sina beståndsdelar, lackades svart- och rödmetallic och sedan utrustades med ”extra allt”, exempelvis belysning, kameror och specialtillverkade stolar. Valet av DPD (DiagonalPlog Dubbel) från Mählers var därför ingen överraskning.

– Mählers är bäst, så är det ju bara. De har hjälpt mig flera gånger med speciallösningar, så de vet vad de håller på med. – Just DPD hade jag läst och hört talas om, den ville jag verkligen ha.

Mycket jobb

Det fick han i höstas och DPD:n har verkligen fått bekänna färg i vinter. Det började snöa i början av november och sedan har det bara fortsatt. Just Valtran med DPD använder Björn på en 7,4 mil lång mindre väg som slingrar sig runt mellan Sollefteå och Örnsköldsvik.

– Varvet tar sex timmar och kräver koncentration hela tiden. Och DPD:n är riktigt bra! Att den kan kasta snön åt båda hållen är väldigt smidigt. Dessutom går det snabbt att skifta och i trånga utrymmen kan jag fördela snön.

– Men det finns så mycket annat som också är bra, den positiva skärvinkeln och den fjädrande skärhållaren exempelvis. Och så kastar den bra, men det gör ju alla plogar från Mählers. Kåréns Maskin var länge ett enmansföretag. Till 2013 då Björn anställde en förare och då gick liksom tappen ur.

– Efterfrågan ökade och jag har svårt att tacka nej, så… Ja, i dag har jag nio ordinarie anställda och hyr in extrafolk och maskiner vid toppar. Varannan vecka har jag grabben Axel, lämnar och hämtar på dagis, och då försöker jag jobba normala tider. Men de andra veckorna blir alltid långa, för den här vintern har varit alldeles extrem.

Massor med snö

Hur extrem? Det går ju att kolla med SMHI som lägligt nog har en station för mätning av snödjupet i Multrå, alldeles i krokarna där Kåréns Maskin håller till. Den 12 november kom den första snön, två centimeter blev det. Två veckor senare var snödjupet 25 centimeter och sedan snöade det mest hela december och januari, med små avbrott av mildväder och töande som packade ihop snön. I slutet av januari var snödjupet i Multrå 70 centimeter – och en stressad Björn Kårén kunde notera att ännu ett stort snöoväder var i antågande.

– Det är dumt att klaga, jag får ju ersättning per plogkilometer. Men ska det fortsätta så här – jag har ett flerårigt avtal – så vet jag inte hur det går, skrattar han och tillägger.

– Som tur är har jag grejor som håller och gör jobbet bra i det här vädret. När Björn Kårén fick Peab:s snöröjningsuppdrag, hade han egentligen redan allt han behövde, både maskiner och plogutrustning. Men bara nästan. För att klara uppdragen behövde han använda den nya Valtran, en P194 som egentligen skulle vara gårdstraktor, och utrusta den.

– Att det skulle bli en DPD från Mählers var givet. Och så plockade jag på en sidovinge och ett underbett också.