Umeå i vinterskrud
Efter en rundtur i Finland, som avslutades med isbrytning i bottenviken, landade Mählers utsände i Umeå via färjan som trafikerar sträckan Vasa – Umeå. På vägen från hamnen mötte jag en alldeles ny Volvo G946 väghyvel i full färd med att vallskära snöplogkanterna.
Jag följde nyfiket efter och vid en mötesplats stannade jag vid väghyveln och fick en pratstund med André Edlund, som arbetade som hyvelförare åt Torbjörn Sundhs Entreprenad AB.
André bestämde sig tidigt för sitt yrkesval.
– Det var ingen tvekan, väghyvel har alltid intresserat mig och under gymnasietiden på Liljaskolan i Vännäs med inriktning entreprenadmaskiner tog jag det slutgiltiga beslutet om att välja väghyvel som specialinriktning berättade André.
André berättade även om att hans tvillingbror Erik gick samma linje och även han valde inriktning väghyvel vilken han också körde.
Efter en kort pratstund körde André igång med vallskärningen igen och med full kraft matade han ut sin Mählers SVH 4 sidovinge som effektivt tryckte iväg den hårda snöplogkanten som byggts upp till över en meters höjd under vintern.
Det är både en säkerhetshöjande åtgärd att skära ned plogvallarna då sikten i korsningar och rondeller förbättras, och om mer snö kommer finns mer plats för plogbilarnas plogning samt att snöplogkan- terna tinar bort snabbare då vårsolen sätter till.
Totalt hyvlar André ca: 1000–1500 timmar varje vinter, beroende på hur mycket snö som kommit.
Jag får ytterligare några ord med André innan jag åkte hemöver och han berömmde särskilt stabiliteten i Mählers sidovinge.
– SVH 4:an känns otroligt stabil oavsett hur mycket jag pressar den säger André, som gärna framhävde väghyvelns positiva egenskaper på hård packad is där väghyvelns vikt gav ett bra resultat.
– Att köra väghyvel, oavsett vinter eller sommar är ett ganska ut- manande arbete och det är alltid lika tillfredsställande att se slutresultatet avslutar André innan han åkte vidare till nästa väg som skulle vallskäras.