50% effektivare med strängspridare
Sett till antalet sålda väghyvlar per år är maskintypen ingen storsäljare i Sverige. Det finns trots detta företag som tror på konceptet och Bispgårdens Åkeri är ett av dem. 2021 köptes två sprillans nya väghyvlar in. Totalt har nu företaget fyra väghyvlar och orderboken är mer än fulltecknad.
Tex & foto: Sten Strömgren
Publicerat i Mählers News, 2022-1
– Vi har runt 100 mil underhållshyvling av skogsbilvägar och närmare 40 mil allmänna vägar så det är tacksamt att firman satsar på en fräsch maskinpark, säger Kristoffer Olofsson som kör en av de nya väghyvlarna, en Cat 150 med 200 timmar på timmätaren.
Mählers News träffar Kristoffer i Bensjö strax utanför Bräcke, där han håller på att färdigställa en grusvägsförstärkning på väg 709. Arbetet började med att Kristoffer hyvlade ned vägen under potthålen, material från vägkanterna drogs in och därefter sorterades större stenar och torv bort med en hjullastare och gallerskopa. Efter det kördes det på nytt slitlager som Kristoffer nu håller på att hyvla ut.
– Denna metod med att dra in kanterna och på så sätt ta tillvara grus som körts ut och även få in bindemedel är väl beprövat och oslagbart för en långsiktig hållbarhet, men håller tyvärr på att försvinna när det ska sparas in. På många vägar körs det bara på lite grus ovanpå potthålen och inget av gruset längs kanterna tas tillvara, berättar Kristoffer.
En Cat bland hermeliner
Kristoffer har 26 år bakom spakarna på väghyvel, så han torde veta vad han pratar om och han har då också fått prova en del olika märken. Senaste åren har det varit Veekmas som gällt men nu bestämde sig ägaren av företaget att testa något annat och valet föll då på en fyrhjulsdriven Cat 150 med tvärfallsautomatik och ett 2D-system som går att bygga ut till 3D om det skulle behövas.
– Det tog några dagar att köra in sig men nu börjar jag vänja mig med Cat:en säger Kristoffer
Bak på Catten hänger en Mählers strängspridare och det är något Kristoffer haft på i stort sett alla hyvlar han kört genom åren.
– Ja, strängspridare är en självklarhet för mig och på de flesta arbeten sparar jag upp till 50% av arbetstiden då jag både drar in gruset från kanterna och sedan sprider ut det exakt där jag vill ha det med spridaren.
– Senaste uppgraderingarna med stabilare hjul och bättre justering har gjort en bra spridare ännu bättre avslutar Kristoffer innan han kliver in i sin nya Cat och fortsätter arbetet med väg 709.
En glad yngling bakom spakarna på en ny Veekmas
I trakterna av Norder Ösjö, Gällö hittar vi Erik Lundström som är på väg att underhållshyvla väg 564 med en Bispgårdens Åkeris andra nya hyvel för året, en Veekmas RG286 AWD som nu har 500 timmar på mätaren. När vi träffar Erik håller han precis på att hänga av sin pickup som han drar bakom väghyveln mellan arbetsplatserna.
– Detta är väldigt smidigt då jag alltid har bilen med mig oavsett vart jag åker. Om det är flera dagars jobb och långt hem kan jag lämna hyveln och köra hem säger Erik innan han drar iväg med sin Veekmas.
Eriks RG286:a är också utrustad med en Mählers strängspridare och vi åker bakom honom för att filma & fotografera när han metodiskt går fram längs vägen. Snart ligger det flera kilometer nyhyvlad väg efter Erik. Vi når så småningom ett vägskäl och det är vändpunkten på den sträcka som ska hyvlas och vi får nu en liten pratstund med Erik. Han berättar att han är 27 år vilket får betecknas som väldigt ungt inom yrket väghyvelförare och att han arbetat 5 år på Bispgårdens Åkeri där han då kör både väghyvel och lastbil.
Det är ofta bråttomt
– Det har väl inte blivit så mycket väghyvel, men det är ett intressant och omväxlande arbete med många utma- ningar. Man vet ju aldrig hur vägen ser ut som ska hyvlas. Det är dessutom väldigt ofta bråttom då beställningarna grundar sig i att vägen är sönderkörd eller att den har regnat sönder berättar Erik.
Eriks gillar sin Vammas då han tycker det är bra sikt & komfort i den.
– Det är dessutom bra vrid i den och 6-hjulsdriften gör att jag kan stö på ordentligt om det behövs. Mählers strängspridare gör också sitt jobb väldigt bra så det räcker med att jag kör in & ut en gång på sträckan, sedan är det färdigt avslutar Erik innan han vänder hyveln för att dra returdraget.
På hemvägen frestas vi att köra vänstertrafik på sidan som Erik hyvlat till så fint, men inser att den kurviga vägen gör det lite riskabelt med plötsliga möten på samma sida.