För Tobbe duger bara det bästa

Efter bara ett par år som snickare blev Torbjörn ”Tobbe” Rutström i Boden less.
Efter drygt 20 år i plogbil sprudlar han av entusiasm när han pratar om plogbredd, plogens skärvinkel, underbett och fördelarna med Mählers högkastande diagonalplog DPH.
– Det är fortfarande kul att ploga, men man måste ha bra grejor. För 18 år sedan fick jag min första plog från Mählers och sedan har jag hållit fast vid dem.

Publicerat i Mählers News, 2018 #2

”Tobbe” pratar gärna om yrkesstolthet, men väjer lite för själva ordet som låter lite pretentiöst. Men för honom är det viktigt att göra ett bra jobb, helst lite bättre än vad som kan förväntas. Den plogsträcka han haft de senaste två säsong-erna, på uppdrag av BDX, är åtta mil av länsväg 356 mellan Boden och Älvsbyn.

– Bara en enda gång, precis i slutet av säsongen, har man varit tvungen att köra med väghyvel. Och det ska heller inte behövas om man plogar noggrant, säger ”Tobbe”.

Med det menar han att hålla en anpassad hastighet – ”jag kör sällan mer än 45 km/timmen” – att vara noga med att ha bra stål, att inte lämna spår efter sig, att vara noga med underbettet och att hålla en bra vägbredd.

– Men sedan vill man ju ha bra grejor också. Det har jag: en Scania R580 med Mählers DPH 3700, 14 fots sidovinge, underbett och styrsystemet MC2. Det funkar klockrent! 

Less på gipsskivor
Som nyutbildad snickare var ”Tobbe” inte kvar länge i jobbet. Han blev less på att ”skruva gipsskivor” hela dagarna. Så helt på eget bevåg skaffade han lastbilskort och köpte en gammal Scania 141 som gått som timmerbil. Eftersom han bodde nära skjutfältet fick han frågan om han kunde ploga åt Försvaret och på den vägen är det.

En handfull Scaniabilar senare har ”Tobbe” blivit en erkänt duktig och krävande plogbilsförare. Bara det bästa duger och därför saknar han Per Johansson på Fordonsteknik i Älvsbyn som sedan starten hjälpt ”Tobbe” med all påbyggnad av plogutrustning.

– Synd att han slutat, han har hjälpt mig kolossalt mycket genom alla åren. Han kunde allt om Mählers utrustning och löste alla problem. Mählers själva har också alltid varit hjälp-samma och serviceinriktade.
– Jag gillar ju att testa nya saker, men det har faktiskt aldrig funnits någon anledning att testa något annat än Mählers.
 
Tänkte inte byta
I plogväg har han kört allt från gamla spetsplogar till det senaste moderna. Han har testkört Flexiway när den skulle introduceras. Och han var i många år övertygad om att Ros-söplogen var oslagbar. Men det var innan DPH.
 
– Egentligen skulle jag inte ha DPH, jag var nöjd med Ros-söplogen. Men så såg jag en DPH-plog hos Per som skulle servas. Och då blev jag sugen…
 
Det var två år sedan och ”Tobbe” är numera övertygad om att DPH är det absolut bästa valet.
 
– Den kastar bra och den hoppar inte. Den är stabil, ungefär som en spetsplog: ju mer snö, desto bättre plogar den. Den är mycket bra på belagd väg, men vette tusan om den inte är ännu bättre på grusvägar.
 
Till och med på den gamla traktorn, som han använder för att ploga småvägar i stan, lyser det Mählers om.
 
– Jag kör med en vanlig multiplog, men den gamla röda klaff-skopan från Mählers sticker ut och funkar fortfarande kanon-bra, skrattar han.