- Telefonledningarna svajade

Vintern 2017-2018 var en av de snörikaste på länge i norra Skandinavien och det var också perfekta förhållanden för att testa Mählers nya högkastande sidoplog SPH. Mählers News utsända träffade en kall februaridag en av testpiloterna, Pelle Eriksson, chaufför på Engqvist Åkeri i Jämtländska Tåsjö.

Publicerat i Mählers News, 2018 #2

Pelle kör åkeriets Volvo FH480 6×4 som går både på låg & högländ terräng. Plogsträckan börjar i Rotnäset för att sedan gradvis stiga i höjdmeter för att slutligen komma in på väg 815 som är sista sträckan på den 210 kilometer t & r långa plogturen. Vändplanen uppe vid Härbergsdalens fjällgård ligger på ca 500 meters höjd medans fjälltopparna på Silkentjakke som kantar vägen ligger på ca 1200 meter. Det är med andra ord fjällterräng det handlar om och för det har Volvon ut-rustats med en Mählers spetsplog från 80-talet.

– Det är egentligen två orsaker till varför vi kör med spetsplogen. Den ena är för att vi lättare ska ta oss genom den hårda drevsnön som med jämna mellanrum uppstår här uppe till fjälls och den andra orsaken är att vi inte kommer genom bron i Svansele med någon annan plog.

– Se här, vi har till och med fått kapa upp plogen och anpassat formen för att kunna klara broräckena säger Pelle medans han visar på modifieringen.

 

Som att en snöslunga gått fram

Vid tillfället för vårt besök så är det bara lättare städ-ning som gäller, då det blåst in lite snö i vägkanter-na under natten och på vissa partier kan Pelle hissa spetsplogen och enbart ploga med sidoplogen.

Pelle håller en förhållandevis låg hastighet på den kurviga vägen men Mählers nya sidoplog skjuter ändå med lätthet upp snön över de höga snöplogkanterna.

– Du ser ju själv hur bra vingen kastar säger Pelle förnöjt när vi stannar till vid vändplanen uppe i Blomhöjden.  Jag hajade faktiskt till första gången jag testade vingen fortsätter Pelle, då han berättar att han såg telefonledningarna svaja av snön som sidoplogen kastade upp.

En ytterligare fördel som Mählers sidoplog SPH har och som vi får se, är att plogkanterna är väldigt raka, snarare vertikala faktisk.

– Det finns dom som tror att vi gått fram med en snöslunga när dom ser plogkanterna men det är nya plogens utformning som gör detta säger Pelle och pekar på plogens konstruktion.

Efter att vi pratat och fotograferat klart är det dags för Pelle att städa returen på Blomhöjdsvägen och sedan är det Härbergsdalen som återstår innan han får vända hemåt de 105 kilometrarna igen.