A7400217_2

Ett ymnigt snöande och hård östlig vind i trakterna av Vilhelmina, gör sikten längs vägarna begränsad. Vid möten, framför allt med tyngre fordon uppstår ett vitt moln av snö och det är svårt att veta vart man befinner sig på vägen. Omkörningar är helt uteslutet då framförvarande fordon drar upp virvlande snö som hänger kvar och dammar i luften flera minuter. Detta är Stefan Isakssons arbetsplats då han med sin Scania R650 har uppdraget att hålla Europaväg 45 mellan Vilhelmina och Storuman, farbar under vintern.

Tex & foto: Sten Strömgren

Publicerat i Mählers News, 2022-2

Stefan Isaksson driver sedan 2005 företaget Lövlidens Traktor och Transport AB med Scanian och en Ljungby L11 hjullastare. Stefan kör för det mesta själv och just snö är en stor del av hans verksamhet vintertid och sommartid är det asfaltskörning som gäller.

Stefan Isaksson driver firman Lövlidens Traktor och Transport AB. Ett av många uppdrag gäller att ploga väg 45 mellan Vilhelmina och Storuman.

– Det började med en äldre hjullastare som jag skottade snö med hemma i byn och 2007 köpte jag min första lastbil, en begagnad Scania 124:a som jag då började ploga vägar med berättar Stefan.

Allt efter året gick så bytte Stefan upp sig och 2010 köp- tes den första helt nya lastbilen in, en Scania R560. Därefter, år 2015 blev det ännu en ny Scania, en R730 och nu kör han en 2020 Scania R650.

– Jag har alltid kört med Mählers plogar då det fungerat bra och jag har bra kontakt med gänget på Mählers i Rossön.

Terranor, tidigare NCC är vintertid Stefans största uppdragsgivare och sommaren kör han för SVEVIA. Uppdraget vintertid består av 4 mil Europaväg samt 7,5 mil mindre vägar som ska hållas farbar hela vintern, oavsett väder. Totala sträckan med returresan samt extra svängen för att ploga ur p-fickor är närmare 30 mil.

– Ja, är det sådant busväder som idag, så kan man säga att det blir ”full dag” säger Stefan med ett leende, när vi tar en snabb paus för en korv på OK-macken i Vilhelmina.

Stefans Scania är fullt plogutrustad med Mählers hög- kastande diagonalplog DPH, högkastande sidoplog

SPH och ett HB3 hyvelblad. En kombination som passar bra för det uppdrag han har.

– Plogarna kastar bra och det blir ett bra resultat efter mig. Jag måste speciellt nämna SPH sidoplog som lyfter snön fantastiskt fint och bygger inte plogkanterna som andra sidoplogar jag testat. Detta innebär ett minskat behov av vallskärning.

Efter att värsta snöfallet lagt sig kan det bli dags för en så kallad avjämningstur, vilket innebär att då är det dags att hyvla bort den snö och is som blivit fastkörd.

– Hyvelbladet är ett bra verktyg som ger vägbanan den finish som alla kräver idag. Med det hyvlar jag bort alla små pucklar och den spårbildning som uppstår med all trafik som är medans det snöar.

Stefan berättar att han har extra resurser att ta till under de absolut värsta snöfallen.

– De mindre vägarna kan snabbt pluggas igen av hårt packad drevsnö och då hänger jag på en gammal Mählers spetsplog. Den ska det mycket till för att stoppa, då den som en pilspets borrar sig in i snön och lyfter snön åt båda hållen säger Stefan med ett leende.

När dagen går mot sitt slut och vi lämnat Stefan, möter vi ett tiotal testbilar från Porsche på väg norrut. De som kör de låga och mest sportiga modellerna kan vara glada åt att Stefan berett vägen åt dom.