Det är roligt med tjejer som vågar!
När Frida Östman började köra Epa-traktor visste hon direkt vad hon ville göra när hon blev stor. Hon skulle bli lastbilschaufför. Sagt och gjort, efter 3 år på gymnasieprogrammet Fordon & Transport sitter nu Frida i en Volvo FH 540 8×4 och plogar snö uppe i norra Jämtland.
Publicerat i Mählers News, 2019 #1
Det började alltså i 15-års åldern då Frida skaffade sig en epa-traktor som hon tuffade omkring med hemma i Rossön. Då väcktes fordon & motorintresset på allvar.
-Ja, efter att jag skaffade min Epa-traktor har det liksom bara rullat på. Jag blev intresserad av allt med en motor säger Frida med ett brett leende under vår intervju.
Intervjun gör vi rullande i hennes ”kontor” En Volvo FH 8×4 utrustad med Mählers senaste tillskott, kombiplogen DPD som kan köras lika bra vänster som högerställd. Frida håller en snittfart på ca: 45-50 km/h på väg 992, en snötäckt, smal och krokig väg som slingrar sig fram genom skogen. De få bilar vi möter kör åt sidan och stannar, då de ser hur Fridas plogbil tar upp det mesta av vägen. Det knastrar till i komradion. Det är timmerbilschauffören Elias Sundqvist som anropar Frida för att fråga om det är grönt ljus att köra upp till väg 45 som 992:an ansluter mot.
– Jag är snart i sista vänsterkurvan och sedan är jag framme på 45:an, så då är det grönt ljus för dig ropar Frida tillbaka på radion medans hon med stadig hand fortsätter ploga.
Frida hänger tillbaka mic:en ovanför sig och fortsätter.
– Jag gick Fordon & Transportprogrammet på gymnasiet i Strömsund och gjorde då min praktik på DHL i Strömsund där jag även sommarjobbade berättar Frida.
Efter skolan längtade Frida hem till sina hemtrakter och frågade då Hans Johansson, delägare av Fjällsjö Åkeri i Backe om inte han hade något jobb åt henne. Det hade han och därmed blev det grus och snö istället för gods.
– Även om det var roligt att köra gods, så har jag har ett väldigt omväxlande och intressant jobb nu. Ena dagen plogar jag snö och andra dagen kan det vara gruskörning som gäller och då får jag ju även köra hjullastare när jag ska lasta lastbilen, säger Frida när vi kommer fram till 45:an.
Medans Frida städar ur korsningen kommer vi in på detta med genusperspektivet. Frida tycker hon bemötts bra som tjej i den mansdominerade åkeribranschen.
– Jag tror att de flesta killar & gubbar uppskattar att det kommer in lite tjejer i branschen. En del tror också att det krävs stora muskler för att klara jobbet men så är det absolut inte säger Frida
Frida minns när hon berättade för mamma & pappa att hon skulle börja köra lastbil.
– Mamma sa kanske inte så mycket men pappa var nog lite mer tveksam. Men nu är man ju värre än pappa då han kör borrmaskin och jag kör lastbil säger Frida med ett skratt.
Fridas råd till andra tjejer som är nyfiken på att köra lastbil är glasklart.
– Är dom det minsta intresserade av att köra lastbil så ska dom absolut prova, det kommer dom inte ångra. Det är roligt med tjejer som vågar och det behövs absolut säger Frida utan den minsta tvekan, innan hon stannar till i den lilla byn Hällvattnet för att släppa av mig.
Jag tar ett par bilder på Frida framför lastbilen och sedan drar hon vidare mot Backe för att ploga returen på sin plogsträcka. En sådan här solig och fin dag är det lätta att bli avundsjuk på Fridas arbete. Samtidigt vet man att det finns andra dagar med snöstorm, drevsnö och obefintlig sikt. Oavsett män eller kvinnor kan det vara riktigt tufft att köra plogbil i sådana förhållanden.