Hero bild

Ny plog för traktor: Den mindre DPH gör lika stor nytta

Mählers högkastande diagonalplog DPH3700 gjorde succé förra vintern. Nu har ”lillebror” kommit, DPH3400 – samma robusta konstruktion som DPH3700 men 300 mm smalare.

– Det fungerar suveränt. Sidovingen gick sönder för ett tag sedan, men då upptäckte vi att den inte behövs då vi kör med DPH-plogen, säger Peter Nilsson på JJS Transport i Sundsvall.

JJS Transport startades av Janis Spurins för sex år sedan och har i dag två anställda. Sommarhalvåret, det vill säga april till november, jobbar man med jordbruksentreprenader genom Maskinringen.

– Det är huvudsakligen flytgödselhantering. Jag har två traktorer – en Fendt 820 från 2008 och en alldeles ny Fendt 828 – och i utrustningsväg har vi Samson gödseltankvagn på 18 kubik, fronttankar och snittvagn, berättar Janis.

Två distrikt

Vintertid plogar och halkbekämpar man två distrikt för Peabs räkning. Dels en cirka sju mil lång sträcka på Alnö, dels åtta mil väg i Bergsåker och Kovland. Fendt 820 har gått på Alnö i vinter och den är utrustad med Mählers nya högkastade DPH-plog med en bredd på 3,4 meter samt sandvagnar bak och fram som totalt rymmer 15 ton sand. Plogen är uppföljaren till förra vinterns uppskattade nyhet, DPH-plogen för lastbil med bredden 3,7 meter, vars unika design gör att snön kastas högt och långt.

Inga plogkanter

Trots den något märkliga vintern – ”i januari hade vi inte en enda plogdag, vi bara sandade” – så har det blivit en hel del plogning i februari. Och det är Peter Nilsson som kört DPH-plogen på Alnö.

– I början var det lite ovant att plogen är så hög, men det gick fort över. Och den kastar verkligen bra! Särskilt när man kommer upp i cirka 35 km/timmen, då blir det inga plogkanter kvar för sidovingen, säger Peter. Enligt Peter kommer DPH-plogen mest till sin rätt i något högre farter på landsväg, men även i lägre farter och i bebyggelse är den klart godkänd.

– Då fungerar den som en vanlig Mählers-plog och det är ju inte illa heller, skrattar Peter.