På gårdsplanen vid Terranors etablering utanför Upplands Väsby står ett
20-tal dubbelskärsplogar och lika många sidoplogar uppradade. Terranor är ny entreprenör för driftområde Väsby och den här dagen i början av november ska plogarna monteras på åkarnas lastbilar. Platschefen Lano Sabar som följt med från den tidigare entreprenören berättar om utmaningarna i ett av Sveriges mest trafikerade driftområden.
Tex & foto: Lars-Olof Tandberg
Publicerat i Mählers News, 2022-2
– Det är ett av Trafikverkets största kontrakt för drift och underhåll med totalt 57 mil väg som innefattar E4 från Knivsta till Norrtull men även delar av E18 mot Enköping och Norrtälje. Det är väldigt mycket trafik och vad som helst kan hända när som helst, konstaterar Lano.
Det värsta scenariot är när det kommer så mycket snö att bilar och lastbilar blir stående och plogbilarna därför får svårt att ta sig fram.
– Våra arbetsledare håller noga koll på radarbilderna så vi kan salta förebyggande om ett stort snöväder är på ingång. Då tar saltet bort en del av den första snön så att vi kommer fram med våra bilar innan trafiken kör fast.
För det här kontraktet har Terranor valt att utrusta sina bilar med diagonalplogen Dubbelskärsplog Rossö från Mählers. Att plogen skulle ha moddskär var en förutsättning för det här driftområdet.
– Vi har mycket fuktig snö och då är det bra att kunna vrida upp stålskäret och bara köra med moddskäret. Det fungerar ungefär som en gummiskrapa i ett badrum så att vägbanan blir fri från både snö och vatten, säger Lano.
Han konstaterar att stålskäret främst används när snön blivit fastkörd.
– Snön här nere blir blöt eftersom det ofta inte är så kallt plus att mängden trafik också gör snön blöt. Det är skill- nad mot att ploga i Norrland. Där kommer stålskäret mer till sin rätt. Förutom när vi får en snökanon. När mängder av snö kommer in från öster och täpper till vägarna rejält. Det händer inte ofta men när de kommer är det stålskä ret som gäller.
En annan fördel med moddskäret är enligt Lano Sabar vid plogning i tätbebyggda områden.
– Då vill man inte ha en plog som låter för mycket. Ljudnivån blir behagligare med gummiskär än med stålskär. Just möjligheten att i alla lägen kunna välja om vi vill ha enbart stål, enbart gummi eller båda var viktigt då vi valde Dubbelskärsplog Rossö.
Den här fredagen i november står lastbilarna på kö vid etableringen för att få frontplog och sidoplog monterade. Terranor har en egen lastbil och resten är underentreprenörer. Monteringen görs av Martin Unnerfalk på Unnerfalks Entreprenad och Kristoffer Svärd på Krilles Maskinservice.
Just möjligheten att i alla lägen kunna välja om vi vill ha enbart stål, enbart gummi eller båda var viktigt då vi valde Dubbelskärsplog Rossö.
– Monteringen är enkel. Det går som en dans på rosor. Vi kopplar in hydrauliken och kollar så att allt funkar. Sedan är det dags för nästa bil, säger Martin Unnerfalk.
Lano Sabar gillar att jobba på ett av Sveriges största driftområden. Kombinationen av stora europavägar och mindre vägar plus de delvis enorma trafikmängderna gör arbetet omväxlande.
– Det är kul. Ingen dag är den andra lik och det är myck- et problemlösning. Vi måste ha koll på vädret men även vara beredda att rycka ut om något händer med någon av bilarna. Arbetsledarna sköter det och jag stöttar och hjälper till. För de som flyger till Arlanda är de här vägarna det första de ser av Sverige. Då vill vi visa upp fräscha och fina vägar, konstaterar Lano Sabar.