Scania-FH-mahlers-dph-diagonalplog-jakobssons-vilhelmina-1

Det är i mitten av februari 2021 och återigen har det snöat över natten. Det innebär att Mikael Vikström, lastbilsförare på Harald Jakobssons Godstrafik AB i Vilhelmina åter fått kliva upp i ottan för att för att ploga väg 360 samt tillhörande sidovägar. Något som han gjort många gånger denna snörika vinter.

Tex & foto: Sten Strömgren

Publicerat i Mählers News, 2022-2

– Det tog ett tag innan det kom igång i höstas, men sedan brakade det lös och jag ligger nu på ca: 130 plogturer så här långt, säger Mikael som normalt brukar ligga på ca: 200 plogturer per vinter.

Mikael har ca: 40 års erfarenhet av lastbilskörning och plogning och har därmed också fått vara med om bran- schens utveckling. Han började med att köra en Scania 142:a och första plogturerna gjordes med Mählers spets och diagonalplogar. Därefter har både lastbilarna & snöplogarna utvecklats för att klara större vägar med högra krav.

– Det har varit en rolig resa med den utveckling som varit. När jag började så var exempelvis spetsplog ett måste på det mindre grusvägarna och med de lastbilar som var då fortsätter Mikael.

Bilen Mikael kör idag är en 2018:s Scania R650 tridem utrustad med en Mählers DPH högkastande diagonal- plog och en Mählers HDU vinge. Vi följer med en bit längs väg 360 för att ta några bilder och imponeras av hur bra diagonalplogen kastar snön. 

Mikael Vikström, lastbilsförare på Harald Jakobssons Godstrafik AB i Vilhelmina

Mikael håller 50-55 km/h förutom när han ska bredda i parkeringsfickor och när han passerar byarna längs vägen.

– Det är en stor fördel med den rejäla kastlängden och höjden, då det är några sträckor där det byggs upp stora

drivor längs vägen och då vill man ju hålla ned höjden på plogkanterna säger Mikael.

Vissa partier i trakterna av Risträsk, är på så hög höjd att det kan klassas som fjällmiljö och under snörika vintrar bildas ibland drivor högre än plogen.

– Där skulle kanske Mählers fjällplog som är lite högre vara lämpligare, men det är så pass kort sträcka att DPH,n passar perfekt till den största delen av plogsträckan.

– Jag är också nöjd med hur följsam och tyst den är fortsätter Mikael.

Den samlade betyget för Mählers DPH är alltså att plogen har bra kapacitet, bra kasthöjd, bra kastlängd och uppför sig lugnt och går tyst.

FAKTA HARALD JAKOBSSONS GODSTRAFIK AB

Kontor, garage & verkstad i Vilhelmina. Grundat 1958 av Harald Jakobsson som började med att köra gods från järnvägen. Körde sedan mjölktransporter i 39 år. Därefter införskaffades bergtrailers och maskintrailers och för ca: 15 år sedan började företaget också med snöplogning då det följde med ett kontrakt på en bil som köptes in.

Nuvarande ägare och VD, Roger Jakobsson tog över 2015 då pappa Harald gick bort. Beroende på säsong varierar antalet anställda och uppdragen men vid tillfället för Mählers News besök var det 6 anställda + 1 kontorist. Nuvarande fordonspark (2022) 4 bergtrailers, 2 maskintrailers, 1 grusbil med släp (även plogning), 1 extra grus/plogbil, 1 fullstor godsbil med släp samt ett par mindre godsbilar.