Hero bild

Mählers strängspridare – det enda som duger

Micke Hjertstedt i Skänninge började köra väghyvel som 15-åring. Men han är ännu inte fullärd 35 år senare, tycker han.

– Nej, den dagen man börjar tänka så, kan man lika gärna sluta. Jag strävar hela tiden efter att bli bättre. Och som den perfektionist han är, är han noga med utrustningen.

– När det gäller strängspridare, så duger bara Mählers.

Många kan vittna om hur komplicerat det är att köra och hantera en väghyvel rätt. Det håller Micke med om, men samtidigt är han full av respekt för de som kör grävmaskin.

– Jamen, titta hur de kör med skopa och tiltrotator. De kan ju göra saker som om det var en hand. Otroligt! Micke började som lärling hos pappa Olle 1984 och 1989 startade han eget. Han hade ”romanser” med Nordverk och Cat, innan han föll pladask för Volvos väghyvlar 2003. Därför var det tufft när Volvo meddelade att de skulle sluta tillverka väghyvlar. Men man får laga efter läge, som det heter. Micke köpte två av de sist svensksålda Volvohyvlarna, 2015 blev det en G930B och förra året en G940C

– den senare var den absolut sista väghyveln från Volvo.

– Det håller garanterat tills jag går i pension, så jag är ändå ganska nöjd, skrattar Micke.

Nätt och robust

Micke Hjertstedts Hyveltjänst består av två väghyvlar, en L90G hjullastare samt en anställd i Magnus Rothman. Uppdragen kommer i huvudsak från Mjölby och Motala kommuner samt JLB Mark & Asfalt.

– Och så gör jag en del underhållsjobb för vägföreningar. Och då är Mählers strängspridare oslagbar, med den blir jobbet perfekt gjort på snabbast möjliga tid.

I samband med köpen av de nya väghyvlarna, så köpte Micke även till nya strängspridare. Tidigare hade Micke en 20 år gammal Mählers strängspridare på sin tio år gamla väghyvel.

– Den var inte utsliten, men jag ville unna mig och Magnus nya grejor. Och visst är det skillnad på nytt och gammalt, säger Micke och fortsätter.

– Strängspridaren är nätt och samtidigt robust. Jag kör mest på mindre grusvägar och därför har jag monterat av breddningen. Dessutom är den stadig att köra och för mig känns det nästan lite lyxigt att kunna sitta i hytten och styra svängkolven på spridaren.

Fakta

  • 2014 beslutade Volvo Construction Equipment att överföra produktionen av väghyvlar till koncernens kinesiska bolag SDLG.

  • I maj 2017 lämnade den sista svensksålda Volvohyveln återförsäljaren Swecons utrustningsverkstad. Det var Micke Hjertstedts G940C.

  • De sista väghyvlarna fick egennamn. Mickes väghyvel heter Therése. Andra har tidigare döpts till bland annat Bettan (går i LKAB:s gruva), Charlotte (en hyllning till Charlotte Kalla VM-guld i Falun, samtidigt som maskinen planerades för Svevia i Boden) samt Lieddi (betyder blomma på samiska) och den maskinen går i Slagnäs strax söder om Arvidsjaur)