Arnt Olav Gåsbakk plogar väg 765 mellan Sörli & Nordli i Lierne och vissa dagar kan det vara en tuff utmaning då sikten över fjället är nära noll.
– Dom stänger aldrig vägen över fjället så det är bara att köra berättar Arnt Olav medan han en fin dag i mars är ute på en så kallad drevplogning.
Den högkastande fjällplogen från Mählers skickar i väg snön fint, trots den ganska måttliga farten om 40 kilometer i timmen.
Tex & foto: Sten Strömgren
Publicerat i Mählers News, 2023
Arnt Olav Gåsbakk är den tredje generationen och en av fyra delägare i företaget Gåsbakk & Sönner AS med säte i Norska Sörli. Åkeriet grundades på 60-talet, av Arnt Olavs farfar Arne B Gåsbakk som då började verksamheten med en begagnad traktorgrävare. Verksamheten har förändrats en del genom åren och under en längre period var det skogsbruk som dominerade. Som mest var det 15-20 anställda och då kombinerades manuell och mekanisk huggning och under 70 och 80-talet byggde företaget även många skogsbilvägar.
– Farfar köpte en av de första skördarna i Norge och han var då tvungen att ha tillstånd av staten, eftersom debefaradesorsakaarbetslöshetberättarArntOlav.
Grundarens söner, Olav (Arnt Olavs pappa) och Alf (farbror) växte upp i företaget och 1988 tog de över och bildade AS. Likt pappa Olav och farbor Alf,s uppväxt så växte även Arnt Olav och hans kusiner Per-Arne, Anders och Arve in i företaget, som de numera äger och driver. Verksamheten fokuseras nuförtiden på åkeri och anläggningsbranschen.
– Jag började själv officiellt i företaget efter min militärtjänstgöring 1992 för att sedan driva eget företag med en timmerbil under perioden 2000-2010. Därefter började jag åter jobba i Gåsbakk & Sönner AS.
Det har varit blandade uppdrag för Arnt Olav genom åren då han kört både grävmaskin, hjullastare och lastbil. Snöplogning började företaget med i slutet av 90-talet och nu 2023 sköter Arnt Olav och övriga medarbetare ca 20 mil väg med tre Volvo lastbilar. Arnt Olav kör för det mesta företagets FH13 från 2017. Den är utrustad med en testplog av Mählers senaste modell, den högkastande diagonalplogen DPF, även kallad Fjällplogen
– Jag har kört många olika plogar, men Mählers DPF Fjällplog är överlägset den bästa jag provat säger Arnt Olav.
Arnt Olav berömmer Fjällplogen för sin lugna gång och för att den är följsam mot underlaget.
– Vi har en del vägar som är ojämna och som lutar en del. Då är det tacksamt med en så här följsam plog. Plogningen sker i tuff fjällmiljö och i farter om ca: 40 km/h och då uppskattas att plogen är högkastande.
– Fjällplogen lyfter snön fint redan från låga hastigheter. Dessutom är den ”snäll” mot snöplogkanterna då den är utformad för att inte riva i kanterna. Det är tacksamt då många av vägarna är smala och då vill man inte att snön ”rinner in” i vägen.
Då plogen är en av de senaste i en serie testmodeller, har Arnt Olav varit i tät kontakt med Mählers norska avdelning. Det tycker han har fungerat bra.
– Mählers team är otroligt lyhörda och de gånger det har varit några funderingar, har de endera kommit hit eller så har vi löst det via telefon berömmer Arnt Olav supporten han fått.
Nu när vintersäsongen går mot sitt slut, börjar även testperioden för Fjällplogen vara över och Mählers har nu fått värdefull information inför kommande serieproduktion. Med den varmare väderleken följer också moddplogning och då kopplar företaget på sina Rossö dubbelskärsplogar med moddskär. Därefter ser Arnt Olav fram emot att börja hyvla grusvägar med hyvelbladet från Mählers som sitter monterat under lastbilen.