Lill-Pärs hjullastare körs med Mählers plogar på vintern

Under fem lyckade vintersäsonger har Lill-Pärs Schakt röjt snö med hjullastare på länsvägnätet i Dalarna. Maskinen är utrustad med plogar från Mählers.

Att hänga på snöutrustning som egentligen är designad för lastbil har krävt en del speciallösningar. Dessa har Lill- Pärs Schakt utfört på egen hand, i samarbete med Hitachis generalagent Delvator AB i Eslöv och verkstaden Furuhill Maskin AB i Falun. Lill-Pärs Schakt ägs och drivs av Pär Höglund från Leksand. Sedan förra säsongen har nu den andra hjullastaren i ordningen utrustats på det här sättet. Det handlar återigen om en 15,5-tons Hitachi ZW180PL. Den bär samma utrustning med frontplog, vinge och bakbett, som man normalt sett hänger på lastbilar i snösvängen. Vintern 2018- 2019 används lösningen för sjätte säsongen. Det finns många fördelar att använda en hjullastare för röjning av mindre vägar, anser Pär Höglund:

– En hjullastare är smidigare än en lastbil, eftersom den har kortare hjulbas och midjestyrning. Därmed klarar den kurvor och röjning i korsningar snabbare och bättre, säger han. Den förra snörika säsongen (2017-2018) satte utrustningen på svåra prov. Under en period kördes maskinen dygnet runt i nästan en hel vecka. Företaget har en plogslinga på drygt 12 mil länsväg, inklusive stickvägar.

– För oss är snöröjningen på vintern ett sätt att förlänga arbetsåret för våra maskiner och vår personal. Annars arbetar vi mest med grävmaskiner och anläggningsarbeten. Med den här utrustningen kan hjullastaren vara i arbete året runt, förklarar Pär Höglund. Den specialbyggda lösningen med snöutrustning består av följande:

  • Frontplog Mählers ”Rossö 2010” Monterad på lyftarmen och bär plogen i flytläge. Plogens egen tyngd skapar det tryck mot vägen som behövs.
  • Sidovinge Mählers Plogvingsfäste är monterat i hjullastarens motvikt, som bär vingen och dess hydrauliska utskjut.
  • Bakbett från Bakbettet i Färila. (”Men helst skulle jag vilja ha ett bakbett med Mählers utskjut som i så fall dras ut/in ihop med vingen.”) Ett bakmonterat VGB-drag bär bakbettet för isrivning.
  • Alla plogfästen kommer från Mählers.
  • Maskinen har snödäck, men inga dubbar eller kedjor, det behövs inte. Vingens tryck mot snövallarna ger ingen rörelse i sidled – maskinens egen tyngd ger den stabilitet som behövs. Med utrustningen väger ekipaget närmare 20 ton.
  • För att få allt att fungera har Hitachins hydraulik kompletterats med ett extra ventilpaket som ger tre extra dubbelverkande hydraulfunktioner. Vingens utskjut manövreras till exempel med en extra joystick.

 

– När vi utrustat den nya maskinen har vi dragit nytta av alla våra erfarenheter från de tidigare säsongerna. För varje säsong blir allt ännu bättre!

– Och när våren kommer är det bara att koppla loss utrustningen och använda maskinen precis som vanligt ihop med företagets övriga maskinpark, säger en nöjd Pär Höglund.

LILL-PÄRS HITACHI ZW180PL-6

Maskinvikt i basutförande: 15 500 kg

Drivlina: Power shift växellåda med möjlighet att låsa på vald växel

Motor: 6-cylindrig Cummins 129 kW (173 hk)

Max hastighet: 38 km/tim

Totalvikt med snöblad, vinge, bakbett och fästen: Nära 20 000 kg