Scania-XT-mahlers-dpd-diagonalplog-3

– Scanian har gått bra och den extra markfrigången samt 4-hjulsdriften gör den idealisk för den typen av jobb som jag för det mesta har. Alltså schakt, entreprenad och skogsjobb året runt, säger Lars-Åke när vi möter honom i Gålberget, några mil nordöst om Bredbyn.

Tex & foto: Sten Strömgren

Publicerat i Mählers News, 2023

Klockan är 13 och det har kommit nästan 20 centimeter snö sedan morgonen. Lars-Åke håller en fart om 30-40 km/h längs de slingriga skogsvägarna. Att köra fortare innebär stora risker för att köra sönder något. Det kan dölja sig stenar och annat som sticker upp under snön. Plogsträckan börjar redan nere i trakterna kring Mellansel och avslutas strax nedanför Solberg, en total sträcka om cirka 60 km. Dock sitter inte plogsträckan ihop hela vägen, då det är en blandning av skogs och allmänna vägnätet. Det blir alltså att lyfta plogarna några kilometer på de allmänna vägarna, för att sedan sätta ned dom igen vid nästa Holmen-väg.

Mählers DPD är perfekt där skärningar, slänter och byggnader är i vägen på höger sida.
Vi kör före Lars-Åke för att växelvis stanna och ta bilder på honom när han kommer mot oss. I vissa partier är det uppenbart att diagonalplogen Mählers DPD (Diagonal Plog Dubbel) passar uppdraget perfekt. Utformningen är gjord så att plogen kastar snön lika bra åt höger som vänster och på vissa partier är detta en stor fördel.

Den plogar lika bra åt vänster som höger, säger Lars-Åke Bergman om DPD-plogen

Lars-Åke passerar en skärning som är högre på höger sida och därmed också fylls med snö snabbare än vänster sida. Strax innan skärningen svänger Lars-Åke över DPD-plogen åt vänster och kastar snön mot det djupare diket. Den lilla snö som återstår på höger sida tar HDU-sidoplogen hand om.

Vi åker några kilometer för att åter rigga kameran och när Lars-Åke kommer i kapp stannar vi honom för att åka med i Scanian de sista kilometrarna, innan det är dags att vända. Vi passerar en liten by med några hus som står alldeles på vägkanten och i uppförsbacken som följer är det åter dags att köra vänsterställd plog.

– Här driver det alltid, så det är suveränt att kunna skicka i väg snön åt vänster säger Lars-Åke medan Opticruiselådan växlar ned för att sedan mjukt kugga upp några växlar, då vägen planar ut på krönet.

Fyrhjulsdriften ger trygghet

Vi kommer till slutet av plogsträckan och vänder i en T-korsning som Lars-Åke snabbt städar upp. Även här har han nytta av att plogen går att vinkla lika mycket åt vartdera hållet. Innan vi kommer tillbaka till vår bil, får vi ett möte med en personbil som irrat sig in på skogsvägen.

– Det var oväntat, jag kan inte minnas när jag mötte en bil här senast.

Lars-Åke håller ut allt som går med lastbilen och det känns tryggt att han har fyrhjulsdrift ifall framändan skulle börja glida av vägen. Allt gick dock bra och snart är vi tillbaka till vår bil. Det har hunnit blivit helt mörkt och Lars-Åke försvinner snabbt in i mörkret omgärdad av ett moln av snö.

Se video nedan där Lars-Åke plogar med DPD-plogen: