Scania-mahlers-hyvelblad-grindnasets-akeri-1

Termometern visar närmare -20 och det är en gnistrande januaridag i de Ångermanländska skogarna. Mählers News utsände har åkt till trakterna av Bredbyn, drygt 4 mil väster om Örnsköldsvik för att se hur timmeråkaren Christer Åström med Grindnäsets Åkeri effektiviserar sin timmerkörning med ett hyvelblad från Mählers.

Tex & foto: Sten Strömgren

Publicerat i Mählers News, 2022-2

Efter ett snabbt stopp vid ortens obemannade OK-mack åker vi vidare mot avlägget där Christer ska hämta ännu ett lass sågtimmer. Strax innan vi svänger in på skogsbilvägen förbereder sig Christer genom att köra ut och sänka ner hyvelbladet som sitter monterat under ramen på den vita Scania R580:n. Manövreringen av bladet sker med Mählers MC2B styrsystem. Hyvelstålen skär ned i den av snö hårt packade vägbanan och Christer växlar ned, spänner upp, diffar och påbörjar en kilometer brant stigning som sedan växlar över till en längre utförslöpa ner mot avlägget. Bakom Scanian är det nu en nyhyvlad, jämn och sträv vägbana som underlättar både den egna inkörningen och returen samt för åkeriets övriga timmerbilar som deltar i utkörningen från samma ställe.

Christer Åström köpte Grindnäsets Åkeri AB av sin förre arbetsgivare som gick i pension hösten 2010.

Det är ju även en trygghet att ha med sig bladet när man kommer till en ny väg som man aldrig vet hur den ser ut och behovet av snökedjor har minskat radikalt säger Christer Åström, Grindnästes Åkeri AB

Då ingick en timmerbil och genom åren har åkeriet växt till att nu bestå av 4 timmerbilar. Alla går på kontrakt för Norra Skog i skogarna runt om Örnsköldsvik kommun men det körs även en del ända upp mot Umeå.

– Det beror lite på vart Norra har sina avverkningar men huvuddelen av våra körningar sker i trakterna av Anund- sjö, Sidensjö och Ö-vik berättar Christer under en kaf- fepaus som vi tar efter att han lastat sågtimret med sin Epsilon M12 kran.

Christer samarbetar med Sällströms Åkeri som till största del kör på området kring Björna & Husum och de hjälper varandra samt andra åkare i Norra Skog där det behövs.

– Jag har tillsammans med Sällström’s åkeri kontrakt på 460 000 m2 att planera utifrån, men ibland kan det köra ihop sig beroende på väderlek, väglag eller andra fak- torer. Då kan det behövas köras ut större mängder på kortare tid och då är det skönt att kunna kalla in extra resurser.

Scanian, en R580 tandemare med sitt 5-axliga Kilafors- släp är av årsmodell 2020 och var något år gammal när Christer bestämde sig för att montera ett Mählers hyvel- blad, eller underbett som de även kallas.

– Ja, jag hade egentligen tänkt att vänta och montera bladet på nästa nyinvestering, men Norra Skog ville att jag skulle testa konceptet tidigare, så då blev det till att montera på denna bil.

Med Mählers hyvelblad klarar nu Christer av att hålla skogsbilvägarna öppna under den period utkörningen av virket sker.

– Ja, vägarna är ju i regel redan upplogade inför avverk- ningen så det är sällan några våldsamma snömängder som ska hållas undan. Det är mer att vägarna blir ojämna och halkiga. Bladet ger en jämn och sträv väg som alla mina bilar kan dra nytta av. Det är ju även en trygghet att ha med sig bladet när man kommer till en ny väg som man aldrig vet hur den ser ut och behovet av snökedjor har minskat radikalt.

Vi avslutar kaffepausen och Christer ställer nu in siktet på Norra Skogs egna sågverk i Sävar där han ska lossa virket som nu ligger i tre prydliga travar bakom hytten. Men först ska skogsbilvägen även hyvlas på vägen ut och snart är det en jämn och fin vinterväg redo för Christers kollegor som snart kommer för att fortsätta tömma av- lägget. Se video här nedan där Christer både hyvlar väg och kör timmer.