
Det är i slutet av februari och vi befinner oss längs länsväg 345 i gränstrakten mellan Ångermanland och Jämtland. Snön yr, sikten är begränsad och om det inte vore för de orangea varningsljusen skulle det vara svårt att veta vad som är på väg. Efter en stund ser jag konturerna av en plogbil som närmar sig och nu är det så pass bra sikt att det går ta några bilder.
Publicerat i Mählers News, 2024
Text och foto: Sten Strömgren
Dagens uppdrag är att träffa lastbilschauffören Adele Holmkvist, för att höra lite om hur det är att vara en av få tjejer i branschen och hur hon trivs med sitt arbete. Det är nu två år sedan Adele började köra för Ottossons Åkeri AB i Strömsund, efter att gjort tre år på Transportprogrammet på Hjalmar Strömerskolan.
– Det var en bra utbildning där vi fick bra teoretiska kunskaper men framför allt mycket praktisk utbildning tack vare skolans samarbete med Ottossons Åkeri, berättar Adele under ett kort stopp på en P-ficka längs vägen.
Det fanns några ytterligare tjejkompisar på skolan, men de har valt att gå vidare med andra arbeten. Därmed blev Adele den enda tjejen som började arbeta på åkeriet direkt efter skolan.
– Jag har absolut inga problem med grabbarna och gubbarna på åkeriet. Alla accepterar mig som tjej och jag blir väl omhändertagen av alla. Men det skulle vara kul att även ha några tjejer som kollegor.
Adele har under sina två år i hytten, testat en hel del inom branschen och senaste sommaren blev det gruskörning på ett större vägbygge strax norr om Strömsund. Två vintrar har det hunnit bli och snöplogningen trivs hon med.
– Ja, det är ganska kul och man ser ju resultatet direkt när man far fram, även om det kan vara så att det bara är att vända om för att ploga samma sträcka igen när det snöar mycket.
De allra flesta är nöjda med vår plogning
På frågan om hon varit ut för något av de hot och hat mot snöröjare som ökat på sociala medier senaste åren, så är det inget Adele märkt något av.
– Nej, över lag så är befolkningen här uppe van vid att det snöar och att det inte hinner vara exakt renskrapat överallt samtidigt. Jag tycker mest att vi får beröm för hur vi sköter gator och vägar i vårt område.
Vi kommer in på branschens arbetstider med tidiga mornar och obekväma arbetstider och om det är något som har varit jobbigt.
– Nej, jag har aldrig några problem med att kliva upp på natten eller tidiga mornar. Det är ju bara att se till att lägga sig i tid.
Det börjar vara dags att avrunda och Adele startar upp Volvo FH:n som är utrustad med Mählers DPD diagonalplog, HDU sidovinge, HB5 underbett och MC3 styrsystem. En utrustning och ett styrsystem som Adele trivs med.
– MC3 är suveränt då jag styr plogutrustning och underbett med en enda spak, avslutar Adele. När jag klivit ur hytten, går det bara sekunder innan hon försvunnit i ett moln av snö som yr runt lastbilen.
Väg 345 är plogad och fin, åtminstone en för stund innan det är dags för Adele att köra en vända till.