DPH,n går lätt, stabilt och uppför sig lugnt

Det har snöat hela dagen och den lätta snön fortsätter singla ner som fina flingor i januari-kylan. Det börjar vara dags att ploga väg 761 i trakterna av Jämtländska Hammerdal. Vägen som börjar från väg 45 i Lorås och som går mot den lilla byn Trekilen, är en sk, klass 4 väg.

Publicerat i Mählers News, 2019 #1

På den vägklassen säger Trafikverkets regler att när det kommit 3 cm snö, har plogbilen normalt 6 timmar på sig att ploga sträckan. 6 timmar efter avslutat snöfall får det ligga högst 3 cm snö på vägen.

– Så länge behöver dom normalt inte vänta, då jag passar på att ta denna när jag plogar 45:an förbi, säger åkaren Ingemar Andersson som totalt har ca: 17 mil väg att sköta om åt beställaren Svevia med sin Volvo FH540 8×4.

Volvon är en av två anläggningsbilar i Ingemars företag, Fjäls Åkeri & Bygg AB som även har en timmerbil och en hjullastare. Som firmanamnet avslöjar finns även en byggverksamhet. Totalt sysselsätter företaget 11-12 personer.

– Det kan bli lite mycket ibland, men byggverksamheten sköter frun om till största del och jag fokuserar mer på åkeriet fortsätter Ingemar under den korta paus han tar för att vi ska få ta några bilder på Volvon och Mählers- plogen, modell DPH högkastande.

 

Byggverksamheten som fokuserar på nyckelfärdiga hus och större ROT-projekt är inte mer än 6 år gammalt, medans grunden för åkeridelen lades redan 1910 av Ingemars farfar. Första lastbilen, en 32:as Ford använ- des då för körning av sk, kastved. Därefter tog Ingemars pappa och farbror över och några år senare delades företaget upp och Ingemars pappa bildade då Fjäls Åkeri. Ingemar började arbeta i företaget 1988 för att 1992 bli delägare och 2005 tog han över som ensam ägare.

– Och nu kör grabben min timmerbil i företaget så det fortsätter att gå i arv säger Ingemar.

Ingemar berättar också att han är nöjd med Mählers nya högkastande plog som passar bra både på större och mindre vägar. Den enda anmärkningen är att den kan bli lite hög när man städar bussfickor och andra mindre ytor, men samtidigt skulle Ingemar inte vilja vara utan det höga svepet när han behöver kasta snön på de smalare vägarna.

– DPH:n går lätt, stabilt och uppför sig lugnt. På de mindre och smalare vägarna som denna har jag verkligt stor nytta av att plogen lyfter snön över plogkanterna säger Ingemar.

Januari innebär korta dagar i Norra Sverige och under den korta stund vi pratat med Ingemar har det hunnit mörkna. Vi skyndar oss att ta några bilder på honom framför lastbilen innan det är dags att ploga sista biten fram på den smala och krokiga vägen mot Trekilen. Mörkret och snöröken gömmer snabbt den blåa Volvon och det går inte många sekunder innan Ingemar helt försvinner ur sikte för oss. Tacksamt nog har vi nyplogad väg att köra när vi vänder bilen hemåt.