cat-18m-vaghyvel-mahlers-sidoplog-boliden-aitik-2

Aitik, strax söder om Gällivare i Lappland, är Skandinaviens största dagbrott. Här bryts dygnet runt malmfyndigheter av kopparkis innehållandes koppar, guld och silver. Den nordliga placeringen innebär utmaningar under vintern, då det kan komma enorma mängder snö. För att klara detta har Boliden Mineral 5 stycken stora väghyvlar som sköter vägunderhållet, dygnet runt.

Tex & foto: Sten Strömgren

Publicerat i Mählers News, 2024

Det är hög säkerhetsnivå i Aitik och vårt besök började med att söka erforderliga fototillstånd av Bolidens pressavdelning. Då det jobbas i skift dygnet runt, skulle även dag & tid synkas med den arbetschef som var ansvarig vid tidpunkten för Mählers News utsändes besök och slutligen skulle aktuell hyvelförare vidtalas. När allt detta var på plats var det bara att sätta kompassen mot Skandinaviens största dagbrott.

Väl framme i Aitik väntade id-kontroll, kontroll säkerhetsutrustning, incheckning vid grindarna och därefter blev jag upphämtad i en så kallad gruv-taxi av Fredrik Landström. En SUV med kraftiga hjul och en flagga på en lång pinne som markerar och varnar förarna i de jättemaskiner som arbetar inne på området. Det är lätt att föreställa sig vad som skulle hända om en flera 100 tons gruvtruck skulle råka köra över oss. Komradion i gruv-taxin går på högvarv och vi får hela tiden uppdateringar om hur fordon körs, vart det ska sprängas, mm.

– Det är lugnt, både jag och övriga har bra koll på varandra, säger Fredrik lugnande medan vi skumpar fram på det grova 5-50 gruset, eller rättare sagt stenar som fungerar som sandkorn för gruvtruckarna.

Fredrik berättar att han jobbat i Aitik sedan 2013 och att han jobbar på ”väg-gänget” Där är det blandade uppgifter med att köra allt från gruv-taxi till stora traktorer. En blandning som Fredrik trivs med.

Vi kommer snart upp på en stor platå och framför bilen skönjas det gigantiska dagbrottet, där man kan se ett oändligt antal nivåer som meter efter meter sprängts bort för att nå ner till den 550-metersnivå man nu bryter malmen på. För att nå varje nivå/pall, har miltals med vägar eller ramper som det heter skapats längs kanterna och de slingrar sig som en spiral, varv efter varv ända ner till botten av dagbrottet. Dessa ramper och alla transportvägar ovan dagbrottet skall hållas öppna och farbara dygnet runt, årets alla dagar. För detta har Bolidens ”väg-gäng” en maskinpark bestående av hjullastare och väghyvlar.

En av väghyvlarna, en Cat 18M med Mählers sidoplog körs av Andreas Svensson, 35 år. Andreas är från Jokkmokk och har jobbat inom gruvbranschen i hela sitt yrkesverksamma liv och väghyvel har han kört i tre år, varav två åt Boliden.

– Jag trivs otroligt bra inom gruvbranschen och skulle inte kunna tänka mig något annat, säger Andreas.

Andreas är också nöjd med hur sidoplogen fungerar och den extra effektivitet han får.
– Sidoplogen gör stor nytta, då jag får ut extra bredd på varje hyvelrunda. Det gäller bara att se till så att man inte törnar in i något stenblock eller annat hinder längs vägarna.

Då det inte snöat något på några dagar kör Andreas ut på en snötäckt och orörd yta. Efter att ha kört upp ett spår genom det dryga halvmeter djupa snötäcket, börjar han bredda ut. Det är imponerande att se hur lätt hyveln trycker ut snöplogkanten som växer för varje varv. Sidoplogen går snart full och redan efter ett par turer har Andres tryckt upp en rejält bred väg.

Vi passar också på att hälsa på inne på ”kontoret” åt Andreas och det är en mängd spakar och knappar att hålla rätt på inne i hytten. Andreas visar hur han styr sidoplogens funktioner med ett par spakar placerade på sidorna om den luftfjädrade stolen.

Innan vi avslutar vårt besök knastrar det till i Andreas radio och det kommer en beställning på en hyvling av vägen ner till Salmijärvi-brottet, det andra och mindre dagbrottet på 350 meters djup som snart ska avslutas. Den 350 hästkrafter starka Cat-motorn mullrar gott när Andreas sätter fart mot nästa uppdrag. Själv hoppar jag åter in i Fredriks SUV för att återvända till inpasseringen för att återlämna besökspass och checka ut.