PRESSMEDDELANDE
Ai supportar Mählers kunder alla tider på dygnet, helg som vardag.
Mählers uppgraderar sitt smarta styrsystem MC3 med Ai-assisterad support. Något som innebär att lastbilschauffören kan få teknisk support oavsett tid på dygnet.
– Vi har under flera år erbjudit teknisk support, där våra kunder via mobilnätet kan koppla upp sitt styrsystem mot vår supportavdelning. Nu tar vi nästa steg i utvecklingen och erbjuder våra kunder ytterligare service genom att integrera Ai, säger Mikael Modin på Mählers supportavdelning.
Mählers styrsystem MC är ett avancerat styrsystem som gör det möjligt att styra all plogutrustning samt tippfunktionerna på lastbil och släp, med en och samma joystick. Förutom dessa funktioner har MC3 också en supportfunktion där föraren kan koppla upp styrsystemet mot Mählers supportavdelning som då kan läsa av och ställa feldiagnoser.
– Det är en mycket uppskattad service och för mig på supportsidan är det också en otrolig hjälp säger Mikael Modin.
Mählbot – kundernas nya assistent
Nu är det dags för nästa steg i utvecklingen av Mählers support då Ai gör sitt intåg i MC3.
– Vår support har ju en begränsning och det är ju att vi människor behöver sova ibland. Därför har vi byggt in Ai-assistenten Mählbot i vårt styrsystem.
Mikael berättar att han varit med i utvecklingen av Mählbot som matats med alla tänkbara felkoder som kan uppkomma i MC3 och tillsammans med tekniker och konstruktörer har en gigantisk svarsbank byggts upp.
– Felsökningen kommer nu att börja med att kunden frågar Mählbot om hjälp, som då guidar denne genom ett felsökningsflöde. När rätt diagnos har ställts får kunden råd om hur denne ska avhjälpa felet och sedan bekräftar han det till systemet.
Kontinuerlig uppdatering
Diagnosprogrammet är inte statiskt utan det uppdateras kontinuerligt.
– Konsultföretaget Thnx som hjälpt oss bygga appen, loggar alla frågor som chaufförerna skriver. Skulle inte ett svar finnas, blir jag inkopplad och hjälper till med rätt svar och så uppdateras Ai med detta.
Mikael berättar att det fortfarande går att ringa in till supporten, så finns den möjligheten kvar.
– Självklart är kunderna fortfarande välkomna att ringa till oss för att få hjälp, men som jag sa, vi behöver sova ibland och dessutom kan det ju vara så att vi har telefonkö. Då går det fortare för kunden att använda Mählbot som alltid är tillgänglig, dygnet runt och helg som vardag.
Oavsett om det är supportavdelningen eller Mählbot som assisterar, så spar funktionerna i MC3 tveklöst tid och pengar för Mählers kunder.