Mählers esittelee korkealle heittävän ja ainutlaatuisesti muotoillun sivuauran

Talvikauden 2018–2019 alkaessa ruotsalainen lumiauravalmistaja Mählers esittelee kuorma-autoihin tarkoitetun korkealle heittävän sivuauran. SPH-sivuaura on kehitetty pohjoismaisiin olosuhteisiin, joissa aurausvallit on pidettävä matalina suurien lumimäärien vuoksi. Tämän lumiauran rakenne on ainutlaatuinen. Sen muodostamien vallien suorat reunat estävät lumen valumisen takaisin ajoradalle aura-auton jäljiltä.

Mählersin myyntipäällikkö Roar Wehn kertoo, että SPH-sivuauralla viime vuonna tehdyissä testeissä saatiin erittäin hyvät tulokset. Testikuljettajat kuvasivat sen lumenheittoa lähes ylistävästi.

– Viime talven testeissä saatiin erittäin hyviä tuloksia. Siksi meillä on ilo tarjota markkinoiden tehokkaimpiin kuuluvia sivuauroja, kertoo Roar Wehn.

Jämtlännissa Tåsjössä toimivan Engqvist Åkeri AB:n Pelle Eriksson on yksi testikuljettajista. Tämä yritys vastaa esimerkiksi 105 kilometriä pitkästä 815-tiestä, joka kiemurtelee polveilevassa tunturiympäristössä. Se on täydellinen ympäristö korkealle heittävän lumiauran testaamiseen.

– Ensimmäisellä aurausajokerrallani yllätyin uuden sivuauran heittokyvystä. Kun aurasin, puhelinjohdot notkuivat lumesta, kertoo Pelle Eriksson.

SPH-sivuauraa ei ole suunniteltu pelkästään heittämään korkealle. Sen muotoilun ansiosta lumenaurausreunoista tulee suorat, jotta lumi ei valu takaisin tielle.

– Jotkut luulivat meidän käyttäneen lumilinkoa, kun he näkivät aurausvallien reunat, mutta tulos perustuu uuden lumiauran muotoon, kertoo Pelle Eriksson.

Mählersin mukaan korkealle heittävää SPH-sivuauraa on saatavana neljänä leveysvaihtoehtona: 10, 12, 14 ja 16 jalkaa. Kaikki perustuvat samaan perusrakenteeseen, jonka leveys mukautetaan toivottuun aurausleveyteen.

SPH-sivuauroja voi tilata jo nyt.

Yhteystiedot: Roar Wehn, +47 909 35 698, roar.wehn@mahlers.no