Mählersiltä älykäs ja luotettava ohjausjärjestelmä kuorma-auton kaikkien työlaitteiden ohjaamiseen

Intensiivisen kehitystyön ja vaativien testien jälkeen Mählersin uusi proportionaalinen ohjausjärjestelmä MC3 on valmis markkinoille. Järjestelmä tekee ajoneuvon auraus-, höyläys-, suolaus-, hiekoitus- ja lavantyhjennystoimintojen ohjauksesta entistä pehmeämpää, varmempaa ja herkempää. MC3:ssa on myös valmius etätukeen, joka mahdollistaa teknisen tuen hyödyntämisen ja ohjausjärjestelmän huoltamisen mobiiliverkon kautta missä tahansa. Lisäksi MC3 on uusimman koneturvallisuusstandardin EN ISO 13849 mukainen ja siten markkinoiden turvallisimpiaohjausjärjestelmiä.

– Halusimme kehittää moduulipohjaisen ohjausjärjestelmän, jonka keskeisiä ominaisuuksia ovat oikea tuntuma, ergonomia ja äärimmäinen turvallisuus. Ja lopputuloksesta tuli hyvä, niin omasta kuin asiakkaittemmekin mielestä, sanoo Mählersin toimitusjohtaja ja MC3-projektin vetäjä Ingemar Nyberg.

MC3 on proportionaalinen ohjausjärjestelmä, jonka ansiosta kaikkien aurauslaitteiden käyttäminen tapahtuu portaattomasti. Lisäksi MC3-ohjelmisto tukee myös muuntyyppisten toimintojen, kuten hiekoitus- ja suolauslaitteistojen ja kippilavojen, ohjausta.

– Juuri tätä tarkoitamme moduulipohjaisuudella. Pyrimme siihen, että MC3-järjestelmällä pystytään ohjaamaan kuorma-auton kaikkia työlaitteita, Ingemar Nyberg kertoo.

Auran ja muiden laitteiden konkreettiseen ohjaamiseen käytetään ergonomista MIG2-monitoimisauvaa. Sauva kehitettiin alun perin Engconin kaivinkonerototilttien ohjaamiseen.

– Meillä oli jo ”suvussa” loistava ohjaussauva, joten oli luonnollista käyttää sitä myös Mählersin tarpeisiin, Ingemar Nyberg kertoo.

MC3:n tekninen tuki ja päivitykset tapahtuvat Android-puhelimissa toimivalla Mählers Control System 3 -sovelluksella, jonka saa Google Play -kaupasta. Sen jälkeen asiakas soittaa tukeen, josta luodaan etäyhteys suoraan ajoneuvon MC3-järjestelmään.

– Näin huoltokorjaamo voi esimerkiksi lukea vikakoodeja, säätää järjestelmää ja lähettää siihen ohjelmapäivityksiä ajoneuvon sijaintipaikasta riippumatta. Tämä poistaa monta kallista ja aikaa vievää käyntiä huoltokorjaamolla, toteaa Ingemar Nyberg.

MC3-ohjausjärjestelmä on ollut - hyvin tuloksin - testikäytössä 16 asiakkaalla Ruotsissa ja Norjassa, ja se tulee saataville kevään 2019 aikana.

Yhteystiedot: Roar Wehn, +47 909 35 698, roar.wehn@mahlers.no

Ominaisuudet – Mählersin MC3-ohjausjärjestelmä ja MIG2-ohjaussauva:

Helppokäyttöisyys

• Proportionaalinen ohjaus takaa pehmeät liikkeet.
  • Ergonominen ohjaussauva, monitoiminen ohjauspaletti ja mukava käsivarsituki tekevät ohjaamisesta miellyttävää.
  • Toimintojen samanaikainen ohjaus tehostaa työskentelyä.
  • Paineiden paralleelisäätö kahden potentiometrin avulla lisää toimintojen tarkkuutta.
  • Android-mobiilisovelluksen kautta toimiva etätuki ja päivitysmahdollisuudet yksinkertaistavat teknisen tuen antamista ja saamista.

Toiminnallisuus

• Kippilavaohjaus, valmius erilaisten lisärakenteiden käyttämiseen.
  • Moduulipohjainen; uusien moduulien lisääminen on helppoa.
  • Suolaus- ja hiekoitusmahdollisuus sekä valmius MIO-ohjauksen kytkemiseen.
  • Kehittynyt sisäinen vianmääritys, käyttötietojen keräys ja toimintatilan ilmaisin.

Turvallisuus

• Täyttää standardin EN ISO 13849 määräykset, ulkopuolinen hyväksyntä.
  • Kaikkien säädinten turvallisuusluokka on PLd.
  • CANopen Safety -yhteensopivuus lisää ohjauksen luotettavuutta.
  • Ylivuototoimintojen valvonta hydrauliikan venttiilinvalvonnan avulla.
  • Varoventtiili kaikissa hydraulilohkoissa.